طریقه مصرف عناب برای فشار خون و سرماخوردگی

طریقه مصرف عناب برای فشار خون,طریقه مصرف عناب برای یبوست,طریقه مصرف عناب برای سرماخوردگی,طریقه مصرف عناب برای غلظت خون,طریقه مصرف عناب برای جوش صورت,طریقه مصرف عناب برای سرفه,طریقه مصرف عناب برای دیابت,طریقه مصرف عناب برای کبد چرب,طریقه مصرف عناب برای نوزاد

میوه عناب دارای طبع معتدل و مرطوب است و خواص درمانی شگفت انگیزی دارد. البته برخی از حکمای بزرگ طب سنتی نظیر ابوعلی سینا معتقدند طبع عناب کمی سرد است. میوه ی عناب زیتونی شکل و براق است و زمانی که هنوز نرسیده است به رنگ سبز می باشد، زمانی که میوه عناب برسد میوه آن هم به رنگ قرمز در می آید و چروک می خورد. در این مطلب قصد داریم به بررسی روش های مصرف عناب بپردازیم.

روش های مصرف عناب

عناب خیس کرده

تعداد 20 دانه عناب را با 30 عدد دانه مویز که هسته آن گرفته شده و 30 دانه سه پستان، 17 گرم گل بنفشه در نیم لیتر آب خیس نمایید و اجازه دهید تا صبح بماند، سپس آن را صاف و با 50 گرم شیر خشت و همچنین 50 گرم ترنجبین مخلوط کنید تا به طور کامل حل شود، سپس برای اصلاح طبع عناب و سایر گیاهان همراه، قدری گلاب به آن اضافه و به مرور مصرف نمایید.

طریقه مصرف عناب برای فشار خون و سرماخوردگی

شربت عناب

800 گرم از عناب خشک شده را در 4 لیتر آب بجوشانید تا بپزد، سپس عناب‌ها را له کرده، مایع حاصل شده را صاف نموده و به میزان 3 کیلو شکر به آن اضافه کنید و دوباره بجوشانید تا شکرها حل شده و شربت عناب آماده شود. در هنگام مصرف، نصف استکان از شربت آماده شده را در یک لیوان آب خنک حل کرده و میل نمایید. تمام خواص دارویی عناب در این شربت وجود دارد. شربت عناب برای حصبه، درد سینه، سرفه و فشار خون مفید می باشد.

خوردن میوه خشک عناب

مقدار خوراک میوه عناب تا 50 عدد در روز است، ولی مصرف 10 تا 15 عدد عناب خشک یا تازه برای خوراک در چند روز مداوا کافی است. در سایر کشورها مانند بریتانیا عناب را به صورت خشک شده و یا به صورت آبنات‌های طعم دار همراه با چای مصرف می‌کنند. لازم به ذکر است عناب نارس و سبز، بی‌مزه و گس بوده، قابل خوردن نیست چرا که سنگین و خیلی دیر هضم است.

جوشانده عناب و جو

14 دانه عناب را با 25 گرم جو پوست کنده، مخلوط و در دو لیتر آب آنقدر بجوشانید تا جو شکفته شود و حدود 1 لیتر آب در ظرف باقی بماند. سپس این جوشانده را بگزارید تا ته نشین شده و سپس آب صاف شده آن را مصرف کنید.

روش مصرف عناب برای درمان خارش پوست

برای درمان خارش پوست 50 عدد عناب را با یک لیوان آب جوشانده صاف کرده، صبح ناشتا با سکنجبین مخلوط نموده میل شود. عناب خشک شده را با عسل مخلوط کرده در محل خارش و کهیر بمالید.

سردردهای صفرا را با عناب درمان کنید

عناب برای سردردهای ناشی از صفرا مفید می باشد. طرز تهیه :هلیله زرد + هلیله کابلی + تمر هندی + عناب + بنفشه + سپستان + تخم خیار. از هرکدام 5 گرم در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه جوشانده صاف کنید و روزی سه فنجان میل کنید.

درمان کهیر و خارش های پوستی با عناب

برای درمان کهیر و خارش های پوستی 10 تا 50 عدد عناب (بستگی به سن فرد و شدت بیماری آن دارد) کمی  کوبیده در آب جوشانده صاف نموده صبح ناشتا میل شود

عناب، تازه و نرم به مقدار دلخواه + آب که میزان آن باید 4 تا 10 برابر عناب باشد, ده دقیقه ملایم جوشانده تا عناب پخته شود, با پشت کفگیر عناب‌ها را له کرده و خوب بهم بزنید، وقتی عناب‌ها کاملا پخته شدند، به آب صاف شده آن کمی شکر سرخ یا نبات اضافه شود، دوباره بجوشانید تا به قوام شربت برسد.

  خواص عناب برای دیابت / خواص عناب برای کلیه

شربت عناب یک نوشیدنی خوب برای افراد دچار جوش‌های پوستی, کهیر و بیماری‌های خارش‌دار است همچنین برای رفع سرفه‌های مزمن و درد سینه ناشی از بیماری‌های تنفسی مفید بوده و برای درمان بیماری‌های ناشی از سوءمزاج دموی بسیار مفید است.

درمان فشارخون بالا با عناب

کسانی که فشار خون آنها بالاست 50 گرم زرشک + 50 گرم عناب را خوب نرم کرده هستة عنابها را جدا کرده با پودر زرشک مخلوط کرده بعد از هر غذا یک قاشق مرباخوری میل کنند.

درمان سنگ کیسه صفرا

کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند عرق بیدمشک و عرق کاسنی را از هر کدام 100 گرم و 50 گرم عناب را در آنها خیس نموده سپس صاف کنند روزی 3 بار هر بار 22 قاشق غذا خوری قبل از غذا میل کنند.

طریقه مصرف عناب برای یبوست

برای افراد بزرگسال : ۱۲ تا ۱۴ عدد عناب را در یک لیوان آب جوش قرار دهید تا به طور کامل نرم شوند. پس از اینکه عناب ها نرم شدند آنها را فشار می دهیم و هسته و تفاله های عناب ها را از آب جوش خارج می کنیم. مخلوط گوشت عناب و آب جوش را صبح به صورت ناشتا مصرف کنید. هر روز یا یک روز در میان مصرف کنید تا به طور کامل یبوست برطرف گردد.

برای کودکان : برای کودکان باید مقدار کمتری از جوشانده عناب استفاده شود، نسبت به سن کودک می توانید از نصف استکان تا یک استکان کامل جوشانده استفاده کنید.

طریقه مصرف عناب برای غلظت خون

برای رفع غلظت خون و پاکسازی خون از مواد زائد بهتر است که آویشن را همراه با چند عدد عناب دم کرده و روزی چند بار مصرف کنید. به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری آویشن خشک را همراه با 7 تا 10 عدد عناب در یک لیتر آب جوش دم کرده و روزی چند بار مصرف کنید. مصرف این نوشیدنی در ماه های اولیه بهار به سلامت بدن کمک می کند.

عناب، تازه و نرم به مقدار دلخواه + آب که میزان آن باید 4 تا 10 برابر عناب باشد, ده دقیقه ملایم جوشانده تا عناب پخته شود, با پشت کفگیر عناب‌ها را له کرده و خوب بهم بزنید، وقتی عناب‌ها کاملا پخته شدند، به آب صاف شده آن کمی شکر سرخ یا نبات اضافه شود، دوباره بجوشانید تا به قوام شربت برسد.

شربت عناب یک نوشیدنی خوب برای افراد دچار جوش‌های پوستی, کهیر و بیماری‌های خارش‌دار است همچنین برای رفع سرفه‌های مزمن و درد سینه ناشی از بیماری‌های تنفسی مفید بوده و برای درمان بیماری‌های ناشی از سوءمزاج دموی بسیار مفید است.

جوشانده عناب بهترین درمان سرفه

جوشانده عناب بهترین درمان سرفه

عناب ضد سرفه  است‌ و درد‌ سینه را برطرف‌ می‌کند. افراد‌ برای رفع‌ سرفه‌، سرما‌خوردگی‌، خلط‌ و تسکین‌ علائم‌ آسم‌ باید‌ به مقدار‌ مساوی‌ از گیاهانی مانند آویشن‌ شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، قدومه‌ شیرازی‌، بارهنگ‌ و هفت عدد عناب‌ را با هم ترکیب‌ کنند و در طول روز‌ این معجون را‌ میل‌ کنند‌، اشخاص‌ باید‌ استفاده از این ترکیب‌ را به مدت سه تا هفت روز‌ ادامه بدهند‌ این معجون مانند یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ گیاهی‌ عمل‌ می‌کند‌.

عناب آرامبخش‌ و خواب‌آور است، جوشانده پوست درخت‌ عناب‌ سبب‌ درمان‌ اسهال‌ می‌شود‌، برای معالجه و التیام‌ زخم‌ها افراد باید‌ پودر ریشه‌ خشک شده عناب را بر روی‌ محل مورد نظر‌ بپاشند‌، عناب همچنین‌ تأثیر‌ بسزایی‌ در رفع خستگی‌ دارد‌.

همچنین جوشانده عناب‌ گرفتگی صدا را برطرف‌ می‌کند‌، برای این منظور‌ افراد باید 50 تا 100 گرم عناب را در یک لیتر‌ آب حرارت ملایم‌ بجوشانند‌ تا حجم آب دو  سوم‌ شود، سپس این جوشانده را روزانه سه تا چهار استکان میل کنند عناب دستگاه هاضمه و حافظه را تقویت‌ و کم اشتهایی‌ را برطرف‌ می‌کند.

  طرز تهیه عرق عناب

فواید و خواص عناب برای پیشگیری از بیماری دیابت

مصرف عناب ارتباط نزدیکی با بیماری دیابت و کاهش قند خون دارد. میوه عناب خاصیت ملین کنندگی دارد که باعث بهبود سیستم گوارش شده و هضم غذا را راحت می کند و با دفع مواد مضر و زاید از بدن به کاهش قند خون کمک می کند. علاوه بر این عناب میوه ای لعاب دار است که نرم کننده سینه و گلو می باشد و در درمان تنگی نفس و بیماری آسم مفید است. همچنین باعث تصفیه خون شده و خستگی اعصاب و بیماری ها قلبی را کاهش می دهد. بیماری دیابت یک بیماری مزمن و خاموش است که با خوردن روزانه 5 عدد عناب می توان این بیماری مزمن را درمان کرد. عناب به دلیل مواد مغذی که دارد می تواند یک جایگزین مناسب برای غذاهایی باشد که افراد دیابتی نمی توانند بخورند. حدود 100 گرم عناب بین 50 تا 100 کالری دارد که می تواند انرژی افراد دیابتی را تامین کند.

میوه عناب سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم ، مس، فسفر، پتاسیم ، منیزیم و کبالت است که می تواند اثر ترمیمی داشته باشد و اثر داروی دیابت را بهتر و سریع تر کند و مواد سمی را کاهش دهد . علاوه بر آن عناب دارای ترکیبی به نام کئومرتیلین است که به تنظیم سطح قند خون کمک می پردازد و در متعادل نگه داشتن قند در خون کمک می کند.

نکته: استفاده از عناب تازه برای افراد دیابتی مناسب تر است زیرا عناب خشک و فرآوری شده به نسبت عناب تازه قند و کربوهیدرات بیشتری دارد و حتی می تواند بر سطح قند خون فرد اثر منفی بگذارد.

خواص عناب برای درمان سرفه، گلودرد و سرماخوردگی

عناب سرشار است از پتاسیم و ویتامین های c و a که میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از سرماخوردگی پیشگیری کند.

چای عناب را در شرق آسیا به عنوان یک ضد سرماخوردگی می دانند.

از آنجایی که عناب میوه ای پر لعاب است برای درمان خشکی سینه و سرفه مفید است.

این شربت برای درمان سرفه و در سینه مفید است و خلط آور نیز هست؛ به مقدار 50 گرم از اجیر، عناب، کشمش و خرما را در 1 لیتر آب جوشیده صاف نمایید و روزانه 3 مرتبه از آن بنوشید.

لطفا مقاله فواید خوردن عناب در دوران بارداری مطالعه نمایید.

طریقه مصرف عناب برای کبد چرب

مصرف عناب به طور معنی‌داری سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد. این آنزیم‌ها نشانگر آسیب بافتی هستند. یافته‌های بافت شناسی نشان می‌دهند که این میوه اثرات محافظتی در برابر بیماری‌های کبدی دارد. عناب در درمان کبد چرب نیز مفید است.

برای تهیه جوشانده مقدار 15 گرم از ریشه عناب را با نیم لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و بعداز صافی کردن برای جلوگیری از ریزش موها 10 دقیقه قبل حمام موها را با این محلول ماساژ دهید.

برای تهیه دمکرده عناب میوه های عناب را به میزان 10 عدد میوه در یک لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه دم کنید و این دم کرده را برای ایجاد آرامش و کاهش استرس میل کنید.

 

منبع:

hidoctor.ir

parsisara.com

parsnews.com

afkarnews.com

alodoctor.com

darmiankala.com

exireteb.com

tala.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.