عناب در بارداری چه خاصیتی دارد / فواید عناب برای کودکان

عناب در اواخر بارداری,دمنوش عناب در بارداری,عناب و دیابت بارداری,عناب و سقط جنین,خواص عناب برای نازایی,عناب برای سرماخوردگی در بارداری,خواص عناب قبل از بارداری,عناب در بارداری چگونه مصرف شود,عناب در سه ماهه سوم بارداری,عناب در ماه اول بارداری,عناب برای سرماخوردگی کودکان,خاصیت عناب برای کودکان,خواص دم کرده عناب برای نوزادان,مضرات عناب برای کودکان

عناب سرشار از انرژی ، مواد معدنی و ویتامین های ضروری مانند ویتامین C برای بدن است . این میوه یک منبع عالی از چربی ، کربوهیدرات ، سدیم ، نیاسین ، روی ، پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم و آهن است .

عناب در بارداری چه خاصیتی دارد / فواید عناب برای کودکان

آیا عناب در دوران بارداری برای زنان باردار بی خطر است ؟

در صورتی که به صورت متوسط مصرف شود در دوران بارداری بی خطر است . همچنین دلایل زیادی برای اینکه به عنوان یک میان وعده مصرف شود وجود ندارد ولی با این حال به عنوان یک میان وعده مصرف می شود .

فواید خوردن عناب در دوران بارداری

مصرف عناب در دوران بارداری می تواند فواید زیادی برای مادر و نوزاد داشته باشد . در اینجا به برخی از مزایای مصرف عناب در دوران بارداری می پردازیم :

 1 – مغز جنین را تقویت می کند

عناب یکی منبع عالی از فولات است بنابراین عناب در تقویت و رشد سیستم عصبی جنین مفید است . عناب حاوی عنصر کمیاب روی است که یک یک منبع عالی برای رشد و تقویت مغز نوزادن است .

2 – مبارزه با تغییرات خلقی

خوردن عناب در دوران بارداری به کاهش بی خوابی و تغییرات خلقی زنان باردار کمک شایانی می کند.

3 – افزایش ایمنی بدن

عناب مملو از ویتامین C است که این ویتامین یکی آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان های عناب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند زیرا رادیکال های آزاد بدن را مهار می کند.

4 – فشار خون را تنظیم می کند

عناب حاوی ماده ای به نام روتین است که به تقویت رگ های خونی کمک می کند و باعث افزایش انعطاف پذیری آنها می شود. بنابراین عناب برای مادرانی که در دوران بارداری با فشار خون بالا مواجه هستند مفید است.

5 – دردهای عضلانی را بهبود می بخشد

مادران باردار در زمان بارداری دچار دردهای عضلانی و دردهای مفصلی می شوند . میوه عناب با خاصیت ضد التهابی که دارد در بهبود و درمان دردهای عضلانی در دوران بارداری می تواند بسیار مفید باشد .

6 – تقویت و استحکام استخوان ها

عناب حاوی مواد معدنی فسفر و کلسیم است که این ترکیبات معدنی برای استحکام استخوان ها و تقویت استخوان ها بسیار مفید می باشد. در دوران بارداری کمبود کلسیم و فسفر می تواند یکی از دلایل اصلی پوکی استخوان باشد بنابراین مادرانی که باردار هستند در زمان بارداری می توانند برای جلوگیری از مشکلات استخوانی از جمله پوکی استخوان به طور متوسط میوه عناب مصرف کنند.

آیا میوه عناب در زمان بارداری می تواند عوارضی ایجاد کند ؟

در صورتی که عناب به طور متوسط مصرف شود هیچ عوارضی ندارد ولی اگر زیاد مصرف شود می تواند به بدن آسیب برساند . بعضی از عوارضی که در صورت مصرف بی رویه ی عناب  ممکن است ایجاد شود :

  خواص عناب برای دیابت / خواص عناب برای کلیه

 منجر به بی خوابی می شود.

باعث افزایش کلسیم در بدن می شود که باعث دردهای عضلانی در بدن می شود.

باعث می شود که ویتامین K در بدن افزایش یابد و باعث غلظت خون شود.

باعث ایجاد یبوست می شود.

باعث ایجاد خستگی در بدن شود.

خانم های باردار چگونه باید عناب را در دوران بارداری مصرف کنند ؟

عناب را می توان به صورت خشک یا به صورت دمنوش عناب مصرف کرد ، با این حال اگر شما یک خانم باردار هستید برای اینکه بتوانید از خواص بی نظیر این میوه استفاده کنید می توانید از دمنوش آن استفاده کنید ، دلیلی که به صورت خشک مصرف نشود این است که هضم آن کمی دشوار است و بهتر است به صورت دمنوش استفاده شود ، اگر هم خواسته باشید می توانید عناب را در غذاهای خود استفاده کنید تا مواد مغذی پوست آن به بدن شما برسد.

چه مقدار عناب باید در دوران بارداری مصرف کنید ؟

مجدد عرض کنیم که مصرف عناب در دوران بارداری بسیار مفید است با این حال باید دقت کنید که وقتی صحبت از بارداری می شود رعایت اصول و پیشگیری ها نیاز است. مصرف زیاد عناب به عنوان مثال اگر 20 تا 25 عدد عناب در روز مصرف کنید فشار خون را به شدت پایین می آورد که در دوران بارداری بسیار خطرناک است و بهتر این است که روزانه 5 عدد عناب مصرف شود و اگر به صورت ناشتا مصرف کنید بهتر است.

چه افرادی نمی توانند عناب را در دوران بارداری مصرف کنند ؟

زنانی که مبتلا به دیابت هستند و در دوران بارداری به سر می برند باید از این میوه دوری کنند . این به این دلیل است که این میوه سرشار از قند است و بر سطح قند خون تاثیر منفی می گذارد .

زنان باردار بهتر است که از عناب تازه استفاده کنند و اگر از عناب های خشک و یا از عناب هایی که در معرض جریان هوا هستند مصرف می کنند باید اطمینان حاصل کنند که این عناب ها پوسیده نباشند چون اگر مصرف شود موجب سرگیجه می شود و برای مادر و نوزاد بسیار خطرناک و کشنده است.

خاصیت عناب برای کودکان

خواص عناب خشک و تازه برای کودکان چیست؟

مهمترین خواص عناب برای کودکان جلوگیری از سرماخوردگی و افزایش سیستم ایمنی و سلامت است.عناب، به‌لطف مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها)، با عوامل بیماری‌زا و میکروب‌ها مبارزه می‌کند. ترکیبات فلاونوئیدی موجود در عناب خاصیت ضدمیکروبی قوی‌ای دارند. این ترکیبات در درمان عفونت کودکان مؤثرند. همچنین، وجود بتولینیک‌اسید در عناب رشد استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیا کلی را مهار می‌کند. این دو باکتری از عوامل اصلی بسیاری از عفونت‌های باکتریایی هستند.

عناب را چگونه انتخاب و نگهداری کنیم ؟

در هنگام خرید عناب بهترین روش برای تشخیص عناب رسیده و خوب از روی رنگ آن است ، بعضی از عناب ها قسمتی سبز رنگ و قسمتی قهوه ای دارند در حالی که عناب رسیده کاملا قهوه ای است . حتما در هنگام انتخاب به بافت آن توجه کنید و از انتخاب عناب های زخم شده و مشکل دار خودداری کنید . اگر عناب تازه خریداری کردید می توانید آن را حداکثر تا 4 روز در دمای اتاق نگهداری کنید و در یخچال به مدت چند هفته نگهداری کنید . اگر عناب خشک خریداری کردید اولا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و می توانید تا ماه ها در یک ظرف نگهداری کنید تا در معرض جریان هوا قرار نگیرد و سالم بمانند.

  خواص عناب برای کبد / خواص عناب و زرشک

طرز تهیه آب نبات تازه عناب

مواد لازم :

1 – 250 گرم عناب خشک

2 – 1 یا 2 قاشق غذا خوری پودر قند یا شکر

3 – 1 قاشق غذا خوری پودر گشنیز

4 – آب یا آب میوه : به مقدار لازم تا حدی که به صورت خمیر سفت درآید ( آب میوه می تواند آب پرتقال یا آب آنگور  باشد)

طرز تهیه :

ابتدا عناب های خشک را شسته و هسته آنها را خارج کنید و از طریق میکسر یا غذا ساز آنها را خرد و پودر کنید ، در یک ظرف پودر عناب را بریزید و یک قاشق پودر قند را به تدریج به آن اضافه کنید و گشنیزها را به آن اضافه کنید سپس آب خالی یا آب میوه هایی که دارید را به تدریج به پودر اضافه کنید و هم بزنید تا به صورت یک خمیر تقریبا سفتی درآید سپس گلوله هایی کوچک از این خمیر درست کنید و داخل باقیمانده پودر قند یا شکر بغلتانید و سپس بگذارید تا به مدت یک شب بماند تا خشک شوند و بعد از آن می توانید آنها را در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید و استفاده کنید.

لطفا مقاله طبع عناب مطالعه نمایید.

حقایق دیگر در مورد عناب برای سلامتی بدن

میوه نارس عناب تشنگی را کاهش می دهد.

به عنوان یک داروی گیاهی برای مقابله با گلو درد استفاده می شود.

با توجه به اینکه این میوه دارای مقادیر زیاد ویتامین C و A و پتاسیم است می تواند مکانیسم های دفاعی بدن را تقویت می کند در نتیجه باعث می شود که بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین سرفه مقاوم باشد.

تاثیر آرام بخشی بر روی سیستم عصبی دارد و در واقع یک آرام بخش طبیعی است.

استرس و اضطراب را کاهش می دهد.
به درمان بیماری های کبدی کمک شایانی می کند ، استفاده از عناب به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر آسیب های کبدی است. برای همین منظور مقاله خواص عناب برای کبد را مطالعه کنید.
با توجه به خاصیت ضد اکسیدانی به کاهش پیری کمک می کند.

یکی از موارد مهم در عناب جلوگیری از حرکت رادیکال های آزاد در بدن می باشد .

خون را پاک می کند و همچنین به هضم غذا کمک می کند.

ضد سرطان است.

طبق تحقیقات عناب برای سرکوب سلول های تومورزا و همچنین سلول هایی که منجر به سرطان خون می شود بسیار مفید است.

بنابراین مصرف عناب برای مادر باردار و کودک در حال رشد مفید است البته به شرطی که به اندازه و اصولی مصرف شود و از مصرف بی رویه آن خودداری شود.

 

منبع:

chetor.com

ilna.news

darmiankala.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.