طبع مصلح و مضرات عناب

طبع عناب خشک شده,طبع جوشانده عناب,مصلح عناب,طبع عناب طب اسلامی,طبع عناب در بارداری,مضرات عناب در شیردهی,مضرات عناب برای کودکان,مضرات عناب برای نوزاد,مضرات عناب برای دیابت,مضرات عناب در دوران بارداری,مضرات عناب برای نوزاد,عوارض عناب

عناب با نام علمیZizyphus sativa  که در انگلیسی Jujube معروف شده، ثمر درختی است شبیه به درخت کنار و زیتون، درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. درخت عناب بومی مناطق گرمسیر بوده و برگ‌های کوچک سبزرنگ، بدون کرک و تخم‌مرغی شکل آن در زمستان می‌ریزد.

طبع مصلح و مضرات عناب

میوه زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد. عناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند. با توجه به کشت گستردهٔ عناب، رویشگاه اصلی این درخت به درستی مشخص نیست ولی چنین تصور می‌شود که خاستگاه طبیعی آن باید در آسیای جنوبی مابین لبنان، شمال هندوستان، شبه جزیره کره و جنوب و مرکز چین بوده باشد.

خواص درمانی عناب

عناب خواب‌آور خوبی است، اعصاب را آرام می‌کند و تقویت کننده مغز و حافظه است.

مناسب برای سلامتی بدن، یبوست و لاغری، تقویت سیستم ایمنی بدن و معده

عناب در کنترل چربی، فشار خون و قند خون نیز چاره‌ساز است.

در طب ایرانی عناب را چاق کننده بدن و مقوی معده و کبد می‌دانند.

عناب در کنترل آلرژی‌های فصلی، خارش و کهیر نیز موثر است.

عناب منبع خوب ویتامین C و روی، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی، مقوی سیستم ایمنی، معده و کبد، تصفیه کننده خون و رافع یبوست، سرماخوردگی و بیماری های ریوی است.

مصرف عناب باعث کاهش حرارت بدن می شود.

سلول های مغزی را شستشو می دهد.

مانع پیری پوست می شود.

عناب در طب سنتی

عناب باعث اعتدال در اخلاط بدن اعم از خلط خون، خلط سودا، خلط بلغم و خلط صفرا می‌شود. عناب ملین سینه و احشاء، رفع کننده گرفتگی دستگاه تنفس و صدا، صاف کننده خون و خونساز، مسکن التهاب و تشنگی است، همچنین عناب دردهای کبد، کلیه و مثانه را التیام بخشیده و مجاری آنها را پاک می‌کند.

  خواص عناب برای کبد / خواص عناب و زرشک

در متون طب سنتی ایرانی عناب منضج اخلاط غلیظ و ملین صدر و احشا و مسهل اخلاط رقیق و رافع خشونت سینه و حلق و صوت که عارض از حرارت باشد است. ضمن اینکه برطرف کننده سرفه و ربو و درد صدر و  مسکن گرمی خون و گرمی و درد کبد و کلیه و مثانه و امراض مقعده و سوزش امعا و معده و برطرف کننده فساد مزاج کبد است.

عناب دارای لعاب بسیار است و سینه را نرم می‌کند، استفاده از مغز میوه عناب در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌شود. عناب همچنین دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. چای تهیه شده از عناب دارای مواد ضدسرطانی است، این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود. از جوشانده برگ عناب برای تسکین گلودرد و از عصاره آن برای درمان آن استفاده می‌شود.

مهمترین خاصیت عناب و از خواص اصلی که برای آن در متون پزشکی ایرانی ذکر شده، این است که عناب پالایشگر طبیعی خون و پاک کننده کبد است. عناب ملین احشا، مسهل اخلاط رقیق و منضج اخلاط غلیظ است و از غلیان خلط خون می‌کاهد.

طبع عناب چیست

طبع عناب سرد است یا گرم؟ ازنظر حکمای طب سنتی ایران طبیعت، مزاج یا طبع عناب سرد و تر به اعتدال است. اما شیخ‌الرئیس طبع عناب تازه را در درجه اول سرد و معتدل در خشکی و تری ذکر کرده است. لذا مصرف زیاد عناب در اشخاص سرد مزاج ممکن است ایجاد عوارض کند، چنین افرادی برای مصرف آن و رهایی از مضرات عناب باید عناب را با مصلحات آن مصرف کنند.

خواص عناب برای کبد

عناب جزو یکی از چهار میوه یا اربعه الصدریه مؤثر در بیماری‌های ریوی که شامل مویز، انجیر، خرما و عناب است به شمار می‌رود. همچنین عناب صاف کننده خون و مولد خون صالح بوده و برای درد کلیه، مثانه و بیماری‌های کبد هم نافع است، چرا که اصلاح کننده فساد مزاج کبد است، لذا عناب برای کبد چرب هم مناسب است. همچنین افرادی که مبتلا به کهیر، بثورات پوستی یا جوش‌های پوستی هستند می‌توانند از شربت عناب نفع بسیاری ببرند.

  خواص عناب برای دیابت / خواص عناب برای کلیه

عناب و درمان غلظت خون

عناب و درمان غلظت خون

ایا عناب برای غلظت خون مفید است؟ توجه به سلامت کبد دارای اهمیت ویژه‌ای بوده، و بر سلامت کلی بدن اثرگذار است. در طب ایرانی عناب خونساز، صاف کننده خون، مسکن تشنگی، برطرف کننده فساد مزاج کبد و ملین تعریف شده است و مصرف شربتی که از عناب تهیه شود برای افرادی که غلظت خون دارند بسیار مفید است، چرا که این شربت باعث پاکسازی، تقویت و تعدیل مزاج کبد می‌شود.

همچنین را دیگری برای برای رفع غلظت خون و پاکسازی خون از مواد زائد این است که آویشن را همراه با چند عدد عناب دم کرده و روزی چند بار مصرف کنید، به این ترتیب که یک قاشق غذاخوری آویشن خشک همراه با ۷ عدد عناب در یک یک لیتر آب جوش دم کنید، مصرف این نوشیدنی در بهار و تابستان به سلامت کبد و رفع غلظت خون کمک شایانی می‌کند.

مصلح عناب چیست؟

سردمزاجان: عسل و آویشن و پونه

گرم مزاجان: شکر

لطفا مقاله ارتباط مصرف عناب و دیابت مطالعه نمایید.

مضرات عناب

زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن غرایز جنسی می‌شود.

عناب در اشخاص سرد مزاج، تولید گاز و نفخ می‌کند و این گونه افراد باید عناب را با مَویز میل نمایند.

عناب موجب ازدیاد ویتامین k می‌شود که در نتیجه آن خون غلیظ می‌شود بنابراین مصرف زیاد آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند، توصیه نمی‌شود.

افرادی که از نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد رنج می‌برند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند.

مصرف عناب باعث کاهش شدید قند شده لذا به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

مصرف زیاد عناب می‌تواند در موارد نادر باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، نفخ و ضعف شود.

چون عناب باعث سفت شدن خون می‌شود لذا مصرف آن برای افراد با غلظت خون بالا توصیه نمی‌شود.

افراد سرد مزاج در مصرف اعتدال داشته باشند.

عناب هضمی سخت دارد بنابراین افراد با ناراحتی معده از مصرف زیاد آن پرهیز کنند.

 

منبع:

zoomlife.ir

ana.press

tabaye.ir

naarmoshk.ir

2 نظر

  1. یک جا نوشته عناب برای غلظت خون خوبه و پایینتر نوشتین برای غلظت خون مضره چون خون رو سفت میکنه

    • دوست گرامی دریافت عناب به مقدار تجویزی توسط پزشک با بهبود تصفیه خون موجب کاهش غلظت خون می شود، اما دریافت زیاد آن با افزایش ویتامین K موجب افزایش غلظت خون می شود و در نتیجه توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.