طرز استفاده خارخاسک / طریقه مصرف عرق خارخاسک

طرز استفاده خارخاسک,طریقه مصرف دمنوش خارخاسک,نحوه مصرف خارخاسک,طریقه مصرف عرق خارخاسک,طرز استفاده از عرق خارخاسک,نحوه مصرف عرق خارشتر و خارخاسک,طریقه مصرف خارخاسک برای دفع سنگ کلیه,طریقه مصرف خارخاسک برای ناباروری

همانطور که همه می دانید گیاهان داروِیی بسیار مفیدی هم چون خارخاسک در طبیعت وجود دارد که می توان از طریق آن ها بسیاری از مشکلاتی که در طول زندگیمان با آنها موجه می شویم را درمان کنیم . امروزه استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری‌ها رو به گسترش است و استخراج و بررسی خواص ترکیبات گیاهی و ارائه مکانیسم‌های عملکرد این ترکیبات در درمان بیماری‌های مختلف، مورد توجه قرار گرفته است .

طرز استفاده خارخاسک / طریقه مصرف عرق خارخاسک

به بیان محققان ، کشت گیاهان دارویی در حال حاضر به ‌عنوان شاخه مهمی از علم کشاورزی مطرح است که موجب استخراج ترکیبات مفید از گیاهان و استفاده در درمان بیماری‌های مختلف می‌شود. گیاهانی که می‌توانند در درمان بیماری‌های شایع ازجمله دیابت ، پرفشاری خون ، چربی خون و حتی سرطان مورد استفاده قرار گیرند . امروزه به علت شناسایی ترکیبات مختلف با خواص ضد توموری ، حمایت از سیستم ایمنی و درمان بیماری‌هایی همچون آلزایمر ، تحقیقات فوق ابعاد دیگری به خود گرفته است . در این میان ، گیاه خارخاسک با مصارف دارویی متعددی که دارد ، توجه زیادی را به خود جلب کرده است . برای مطالعه و اطلاع از خواص عجیب این گیاه تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

خواص گیاه خارخاسک

گیاه خارخاسک یا خارخسک یا Tribulus terrestris گیاهی یک ساله است که در نواحی گرم و مرطوب رشد کرده و  در مدیترانه و نواحی گرم اروپا ، آسیا ، آفریقا و استرالیا پراکنده است . این گیاه متعلق به خانواده اسپندیان است . خارخاسک گیاهی گزنده و خاردار است ! آنقدر گزنده که حتی زمانی که در پای فیل فرو می رود ، فریاد می کشد . این گیاه در زبان فارسی به نام خارخاسک نامیده شده و در شیراز به آن خارسوهک ، در اصفهان هرواد و در سایر نقاط کشور به اسامی مختلفی هم چون خارسه ‌گوش ، خارسه کوهک ، شکر خنج و شکو هنج معروف می‌باشد . نام های دیگر این گیاه در میان اعراب خسک ، صمغ الجوز و حمص الامیر بوده و میوه خارخسک نیز به اسامی خسک دانه ، تخم کافشه و تخم کاجیره نیز شناخته می شود .

ترکیبات معدنی خارخاسک شامل کلسیم ، فسفر ، آهن ، سدیم ، پتاسیم ، گوگرد ، ازت و کلر است . میوه این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد ، بدون بو ، با طعمی مشخص و خاردار است که در اواخر تابستان و اوایل پاییز قابل جمع آوری می باشد و طبعی گرم و خشک دارد .

این گیاه در استرالیا و آمریکا سمی محسوب می شود ، اما کشورهایی مثل چین و هند سال هاست که از آن در طب سنتی خود بیشترین استفاده را برده اند .

انواع شکل های خارخاسک و روش مصرف آنها

عرق خارخاسک تهیه شده از شاخ و برگ و گل‌های این گیاه می باشد ، که دارای طبیعت سرد است . از این عرق به همراه مکمل‌های غذایی جهت تقویت توده عضلانی و ازدیاد قدرت ورزشکاران بهره می برند . عرق خارخاسک را می توانید دو نوبت در روز صبح ها و عصرها هر وعده یک فنجان بنوشید . اما از لحاظ اقتصادی مصرف خارخاسک به صورت دم نوش و چای کم ‌هزینه تر است . علاوه بر آن چون حالت طبیعی‌تری دارد از مضرات احتمالی استفاده از عرقیات گیاهی به دلیل فراوری شدن در کارخانه‌های مختلف در امان خواهید بود . البته این نکته را هم می‌توان ذکر کرد که عرق خارخاسک دردسرهای آماده کردن چای و دم نوش را ندارد و بدون فوت وقت می‌توان از آن استفاده کرد ؛ بنابراین شاید گاهی به این دلیل بخواهید از عرق این گیاه استفاده کنید .

دم نوش خارخاسک را سه نوبت در روز و هر بار در حدود 1 قاشق مرباخوری سرخالی (2 تا 4 گرم) استفاده نمایید . برای تهیه دم نوش آن ، حدود ۲ تا ۵ گرم از خارخاسک را در یک لیوان آب جوش اضافه کنید و یک درب بر روی آن قرار دهید و بین ده تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و در نهایت صاف ‌شده این دم‌ نوش مفید را میل کنید . همچنین می توانید مقداری از میوه این گیاه را در یک لیوان آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن یعنی پس از گذشت مدت 15 دقیقه صاف کرده و قبل از غذا استفاده کنید .

از روغن خارخاسک نیز می‌توان برای درمان و تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش و تسکین دردها استفاده کرد .

خواص و فواید بی نظیر گیاه خارخاسک

درمان مشکلات جنسی

از قدیم الایام در کشورهای چین و هند و قاره ی اروپا قبل از اینکه انواع داروهای شیمیایی و درمان های بسیار متنوع و متفاوت برای مشکلات جنسی کشف و اختراع شود ، از گیاه خارخاسک برای درمان مشکلات جنسی استفاده می شد . اصلی ترین ماده موجود در آن که به درمان این معضل کمک به سزایی می کند پروتودیوسین نام دارد .

پروتودیوسین یک ساپونین استروئیدی است که در گیاه تریبولوس ترستریس در مقادیر بالا وجود دارد . پروتودیوسین با اتصال به گیرنده های هورمون مردانه ، اثر فوری مقلد هورمونی داشته و همچنین تولید طبیعی هورمون های مردانه را تحریک می کند .  استفاده از موادی که پروتودیوسین در آن ها وجود دارد ، باعث افزایش سطح انرژی فیزیکی ، کاهش خستگی بدن ، افزایش میل جنسی و بهبود الاستیسیته ی آلت آقایان می شود و در نتیجه امکان فعالیت جنسی و کیفیت بیشتر آن را فراهم می سازد .

  مضرات خارخاسک / عوارض عرق خارخاسک

به طور کلی مواقعی کاربرد دارد که هورمون های جنسی فرد نامتوازن بوده یا تستوسترون کاهش یافته باشد . در این حالت ماده فعال موجود در خارخاسک می تواند با استفاده از آنزیم های طبیعی بدن فرد این کمبود را جبران کند . قطره آفرودیت یکی از فراورده های دارویی این گیاه است که در داروخانه ها برای درمان ناتوانی های جنسی به فروش می رسد .

درمان کبد و کمک به فرآیند از بین بردن سلول های سرطانی کبد

بر اساس تحقیقات متعددی در بیش از 12 دانشگاه آمریکا ، گیاه خارخاسک قادر به وادار کردن سلول ها به مرگ و توقف گسترش سلول های سرطانی کبد است . در نتیجه می تواند مانع از تکثیر بیش از حد و مهار نشدنی سلول ها شود  و به طور کلی می توان آن را یک درمان طبیعی برای سرطان ها دانست .

درمان مشکلات ناباروری در مردان و زنان

سندروم تخمدان پلی کیستیک یک عامل مهم  ناباروری زنان است که این روز ها شمار زیادی از بانوان کشور مارا درگیر خود کرده و نگرانی های زیادی را برای بارداری زوجین ایجاد کرده است . تحقیقات دانشکده ی زنان و زایمان دانشگاه ژی جیانگ چین هاکی از آن است که از خواص خارخاسک می توان به عنوان درمانی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد .

همچنین خارخاسک در مردان با افزایش پارامتر های غلظت اسپرم و بهبود شکل طبیعی اسپرم و تحرک اسپرم همراه است. این گیاه بر پارامترهای اسپرم و عملکرد جنسی در مردان مؤثر است و می‌تواند به ‌عنوان طب مکمل در کنار درمان‌های دیگر، در افراد مبتلا به ناباروری با علت مردانه استفاده شود .

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن

استفاده از خارخاسک یکی از بهترین روش ها برای بازسازی قدرت ، سرزندگی و استقامت و قوت ماهیچه و همچنین بهبود متابولیسم است . زمانی که شروع به استفاده از آن می کنید ، سطح انرژی بالا می رود و منجر به افزایش پایداری بدن می شود .

درمان بزرگی پروستات از فواید خارخاسک

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف مواد محتوی خارخاسک و ادویه کاری به مدت 12 هفته می تواند تجویز دارویی مانند تامسولوسین در افراد مبتلا به بزرگی پروستات را کاهش می دهد و جایگزینی بی خطر و بدون عوارض برای آن باشد .

نرمی پوست و خواص ضد پیری با گیاه خارخاسک

خارخاسک خواص نرم کنندگی و کلاژن سازی اعجاب انگیزی دارد که باعث می شود آثار پیری بر چهره ی شما خودش را دیر تر نمایان کند و استفاده ی مداوم آن بعد چند ماه باعث از بین رفتن و باز شدن چروک های سطحی پوست می شود . همچنین خواص خارخاسک باعث می شود استهلاک ماهیچه ها از بین رفته و قوی تر شوند و در نتیجه از افتادگی پوست حتی هنگام لاغر شدن جلوگیری می کند .

ارتباط قلب با خواص خارخاسک

پزشکان طب سنتی همواره به جایگزینی گیاهان دارویی بجای داروهای مضر شیمیایی که عوارض جبران ناپذیری بر روی اندام های حیاتی بدن  می گذارند تاکید فراوان داشته اند . سلامت قلب از مواردی است که نباید از کنار آن به سادگی رد شد و همواره باید در شکل تغذیه و استفاده از داروهای شیمیایی دقت کافی داشت . یکی دیگر از خواص گیاه خارخاسک در کم کردن چربی خون و کلسترول بالا ، از بین بردن تصلب شرایین ، گرفتن رگ ها کاربرد دارد و می تواند یک حافظ سلامت قلب بدون عوارض باشد که در رژیم غذایی جای گیرد .

ادرار آور بودن و کاهش فشار و درمان سنگ کلیه

به عنوان یک ادرارآور طبیعی ، خارخاسک به از بین بردن و دفع  مقدار اضافی آب در بدن کمک می کند و باعث کاهش اندازه کیست های آبکی در بدن  می شود . همچنین برای کاهش آب قلب و ریه بدون استفاده از داروهای شیمیایی می تواند بسیار موثر باشد . بدنبال این خاصیت ادرار آور بودن ، از بروز مشکلات عفونت ادراری و مجاری آن جلوگیری می کند .از طرفی برای افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند ، با کاهش تحریک عصبی ، افزایش فعالیت عضله قلب و از بین بردن هورمون‌های مازاد از جریان خون صورت می پذیرد و یک جایگزین مناسب برای قرص های فشار پر عوارض است که با مشورت پزشک می توانند از آن برای کاهش فشار خونشان استفاده کنند .

این داروی گیاهی برای مراقبت بیشتر از عملکرد کلیه ها موثر و همچنین در کاهش کارکرد کلیه ها مورد استفاده قرار می گیرند . این تکرر ادرار نشان دهنده آن است که این گیاه می تواند یک درمان طبیعی برای درمان سنگ کلیه باشد .

قوی ترین سنگ شکن گیاهی !

محققان حوزه ی طب سنتی سنگ کلیه را عارضه‌ای می دانند که با رعایت رژیم غذایی و مصرف برخی دمنوش‌ها می‌توان آن را رفع کرد.  این گیاهان اغلب بیابانی بوده و ضد سنگ و شن کلیه و بلغم هم هستند بنابراین سردی و رطوبت معده را از بین می‌برند که از جمله این گیاهان می‌توان به خواص خارخاسک اشاره کرد که خواص لاغر کنندگی هم دارند .

خواص ضد دیابتی

پزشکان طب سنتی طی تحقیقات گسترده شان بر روی خواص گیاهان دارویی و فواید آن ها ، همواره از خواص خارخاسک و میوه و عرق این گیاه ، برای درمان دیابت و کاهش قند خون یاد کرده اند . محققان دریافتند عصاره هیدرو الکلی میوه گیاه خارخاسک موجب کاهش قند خون در موش‌های دیابتی در مقایسه با دارو های دیگر شده است . اگر به دنبال دارویی بدون خطر ، گیاهی و مفید برای کاهش قند خونتان هستید ، بهترین پیشنهاد ما به شما گیاه خارخاسک می باشد .

  طبع خارخاسک / طبع عرق خارخاسک

خارخاسک و بدنسازی

این روزها مصرف مکمل های هورمونی در افراد عادی و همینطور ورزشکاران رایج شده است . جدا از بحث تاثیر این مواد برای افزایش کارایی ، موضوع عوارض جانبی این هورمون ها بسیار جدی است . از اختلالات جنسی گرفته تا مشکلات برای کبد و سایر ارگانها و علاوه براین بروز همین عوارض جانبی و اثرات مخرب آنها بر سلامت بدن ، و باعث کاهش کارایی و پسرفت ورزشی در دراز مدت نیز خواهد شد . لازم به ذکر است که تستوسترون به طور طبیعی در بدن تولید می شود ، اما با افزایش سن از میزان آن کاسته می شود .

راهکارهای مختلف برای افزایش تستوسترون طبیعی بدن وجود دارد ، که البته کاملا بی ضرر و بدون عوارض می تواند باشد .

یک راه جالب مصرف گیاهانی است که تستوسترون طبیعی بدن را بالا می برند . خارخاسک یکی از گیاهانی است که به افزایش تستوسترون بدن به صورت طبیعی کمک میکند و استفاده این گیاه در ورزش برای افزایش کارایی و عضله ساز بسیار سودمند بوده و عوارض مخرب ندارد .

نحوه مصرف خارخاسک

از دیگر خواص خارخاسک می توان به موارد زیر اشاره نمود :

ضد التهاب
درمان مشکلات گوارشی و یبوست و نفخ
درمان مشکلات پوستی و اگزما
مشکلات دفع ادرار
تصفیه خون
معرق و تب بر
تسکین قولنج
پادزهر سموم مارها
درمان کننده زخم محاری ادرار
کمک به درمان سوزاک
درمان زخم های لثه، دهان و حلق
قاعده آور
ضد تب
کرم کش
درمان مشکلات کیسه صفرا

لطفا مقاله خواص دمنوش خارخاسک مطالعه بفرمایید.

عوارض جانبی و ملاحظات در استفاده از گیاه خارخاسک

یکی دیگر از خواص خارخاسک در این است که این گیاه دارای خاصیت قابض کنندگی می باشد و علیرغم داشتن خواص فراوان زیاده روی در مصرف آن می تواند مضراتی هم ایجاد کند :

ازدیاد ترشح هورمون پرولاکتین

تحریک تومورهای با منشاء آندروژنی

عرق خارخاسک در بعضی از مواقع موجب سقط جنین گردد استفاده در زمان بارداری ممنوع می باشد

زیاده‌روی در استفاده آن ، در بعضی افراد موجب سر درد می گردد

همچنین برای زنان شیرده هم مضر است

افرادی که  دارای تومورهای حساس به آندروژن هستند باید از استفاده این گیاه دوری گزینند

همچنین ممکن است باعث ناراحتی معده شود ، اما این امر معمولاً با مصرف گیاه با غذا می تواند کنترل شود

برای افرادی که مشکل پروستات دارند، جهت پیشگیری از عوارض احتمالی بعد از مصرف، بهتر است در مورد استفاده یا عدم استفاده از خواص خارخاسک با پزشک معالج و آگاه خود مشورت کنند

شرایط نگهداری و پرورش

خارخاسک در آب و هوای گرم و حتی در مناطق صحرایی و با شرایط نامناسب هم رشد می‌کند . گیاه خارخاسک را از طریق بذر تکثیر می کنند . بذر های خارخاسک از خود خواب نشان می دهد و کاشت آن پس از رسیدن بلافاصله سبب جوانه زنی می شود . در فصل های سرد سال خواب آنها طی می شود و در فصل بهار در شرایط جوی مناسب جوانه می زنند .

ریشه های فرعی زیاد این گیاه سبب شده که بتواند رطوبت را در خاک های کم آب نیز جذب کند . برای جوانه زنی به خاک مرطوب نیاز دارد . اما پس از اینکه گیاه استقرار یافت می تواند به خاک های خشک نیز مقاوم باشد . ریشه های فرعی زیاد این گیاه سبب شده که بتواند رطوبت را در خاک های کم آب نیز جذب کند . از لحاظ نوری در شرایط نور کامل می تواند بهترین رشد را داشته باشد .

میزان مصرف خارخاسک

میزان مجاز برای هر بار مصرف خوراکی این گیاه، از ریشه، برگ یا میوه، حداکثر 20 گرم و از روغن آن، حداکثر 28 گرم است که این میزان اغلب باید به همراه شیره‌ی انگور یا شیره‌ی خرما و یا عسل مصرف شود.

نام محصول: عرق خارخاسک

خواص: مدر قوی، رفع سنگ کلیه و مثانه، تصفیه کننده خون، سنگ شکن کلیه و دفع آن، رفع سنگ کیسه صفرا

طرز استفاده: قبل از هر غذانصف استکان میل شود.

نحوه استفاده از خارخاسک

برای خیلی از عزیزان این سوال پیش می آید که چگونه می توان از خواص خارخاسک استفاده کنند و موثرترین و سریعترین راه برای بهره مندی از خواص این گیاه با ارزش کدام است . در این قسمت به چند روش مصرف اشاره خواهیم کرد :

استفاده از روغن خارخاسک :

روغن خارخاسک را به روش های مختلف سنتی و صنعتی به دست می آورند . این روغن که عصاره طبیعت می باشد تقویت کننده ی مناسبی برای سیستم ایمنی بدن و تسکین دهنده ی قوی برای درمان انواع درد ها و التهابات می باشد .

استفاده از چای و یا دمنوش خارخاسک :

برای تهیه ی این عصاره خالص مقدار ۳ تا ۵ گرم از گیاه خارخاسک که شامل برگ یا میوه آن می باشد را در قوری بریزید و روی آن را با یک لیوان آب جوش بپوشانید ، اجازه دهید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد . در انتها محلول را صاف کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید .

استفاده از عرق خارخاسک :

از آن جا که این محصول به روش فراوری شده در کارخانه ها حاصل می شود . بنابراین امکان دارد به اندازه دمنوش و روغن گیاه تمام خواص گفته شده را دربر نداشته باشد . اما آسانترین روش استفاده از فواید خارخاسک است .

نتیجه :

اکنون وقت نتیجه گیری است . با توجه به مطالب گفته شده بهترین روش استفاده از خواص خارخاسک به طریقه درست کردن چای و دمنوش می باشد . چرا که در کنار مقرون به صرفه بودن آن ، تمامی خواص خارخاسک را به طور تمام و کمال و به صورت طبیعی شامل می شود .

منبع:

attarak.com

tebyan.net

wikisara.com

7 نظر

  1. لعنت به کسی که این عرق رودرست کرده من برای کلیه هام گرفتم خوردم تالب مرگ رفتم هیشکی نخوره توروخدالرزشدیدمیگیریت تااون دنیامیریدوتااستفراغ نکنیدازبدنتون نمیره.نخورید.نخریدبه خداقسم مث سیانورفقط خون وخشک میکنه فوری

  2. سلام ببخشد می توان خارخاسک را به صورت پودر یاکفلمه وقرص درآورد ومصرف کرد یانه؟

  3. سلام مقالعه خواندم خیلی عالیه ؟من هم مشکل بزرگی پرستات را دارم قرص تامسولوسین وپرستاتان استفاده میکنم ایا میتوانم از جوشانده خارخاسک استفاده کنم لطفا جواب بفرمایید متشکرم

  4. عزیزبلوچ

    سلام می خواستم بدون خارخاسکوخردش کنیم دمنوش کنیم یا همینطوری بیندازیم توآب جوش جوابدهی چقدطول می کشه خواهشاجواب بدین ممنون می شم

  5. سلام. درباره ی گیاه خارخاسک گفتید که موجب کاهش عملکرد کلیه می شود. و همچنین گفتید که مدر است. تناقض هست. لطفا جواب دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.