آیا کم تحرکی اسپرم با دارو درمان میشود

آیا کم تحرکی اسپرم با دارو درمان میشود نی نی سایت,درمان کم تحرکی اسپرم با یخ نی نی سایت,بارداری با وجود کم تحرکی اسپرم نی نی سایت,درمان سریع کم تحرکی اسپرم نی نی سایت,دکتر خوب برای درمان کم تحرکی اسپرم نی نی سایت,درمان کم تحرکی اسپرم با یخ نی نی سایت,قویترین دارو برای حرکت اسپرم نی نی سایت,قهوه و تحرک اسپرم نی نی سایت,درمان کم تحرکی اسپرم با طب سنتی نی نی سایت,با چه تعداد اسپرم باردار شدین نی نی سایت,داروی گیاهی برای تحرک اسپرم نی نی سایت

احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک بسیار پایین است. در این مقاله به بررسی تاثیر تحرک اسپرم بر بارداری و عوامل و درمان سریع کم تحرکی اسپرم می پردازیم. با ما همراه باشید.

تحرک اسپرم در بارداری چه نقشی دارد؟

هنگامی که انزال در حین مقاربت رخ می دهد ، اسپرم از واژن از طریق دهانه رحم و داخل رحم حرکت می کند. از آنجا ، انقباضات رحم شما به کشیدن اسپرم به سمت لوله های فالوپ کمک می کند. اولین اسپرم ممکن است در چند دقیقه وارد لوله های شما شود. هرچه به تخمک گذاری نزدیکتر باشید، سفر برای اسپرم راحت تر می شود. برای اینکه بارداری رخ دهد، مخاط دهانه رحم شما باید مطلوب باشد. خلطی که از نظر قوام سفید تخم مرغ باشد بهترین است. اگر مخاط دهانه رحم شما ضخیم یا خشک است ، سفر بسیار دشوارتر است.

بسیاری از زوج ها هنگام تلاش برای بچه دار شدن نگران تعداد اسپرم هستند ، اما این تنها بخشی از معادله باروری مردان است. اصطلاح “تحرک اسپرم” به توانایی اسپرم در شنا کردن به روش صحیح اشاره دارد. تحرک ممکن است به اندازه تعداد اسپرم ها در زمان بارداری اهمیت داشته باشد. اگر اسپرم نتواند به تخمک برسد ، بارداری رخ نمی دهد.

تحرک اسپرم چیست؟

تحرک اسپرم، توانایی اسپرم برای حرکت مؤثر است. تحرک اسپرم در باروری اهمیت زیادی دارد زیرا اسپرم برای رسیدن به تخمک و لقاح با آن باید در دستگاه تولید مثل زن حرکت کند. تحرک ضعیف اسپرم (کم تحرکی اسپرم) می‌تواند یکی از علل ناباروری مردان باشد.

اسپرم های متحرک دو نوع حرکت دارند:

تحرک پیشرونده : در یک خط مستقیم یا دایره‌های بزرگ شنا می‌کنند.

تحرک غیرپیشرونده : در این نوع حرکت در دایره‌های کوچک حرکت می‌کنند.

سرعت لازم برای عبور از دهانه رحم تا تخمک سرعت حداقل ۲۵ میکرومتر در ثانیه داشته باشند.

منظور از کم تحرکی اسپرم این است که فقط کمتر از ۳۲ درصد اسپرم‌ها، حرکت پیشرونده داشته باشند.

تحرک اسپرم سالم عبارت است از اسپرم با پیشرفت رو به جلو حداقل ۲۵ میکرومتر در ثانیه. اگر مردی تحرک اسپرم ضعیفی داشته باشد ، به آن آستنوسپرمی یا آستنوزواسپرمی می گویند. انواع مختلفی از مشکلات حرکتی اسپرم وجود دارد ، از جمله:

حرکت تدریجی کند یا کند

تحرک غیر مترقی ، که به عنوان چیزی کمتر از ۵ میکرومتر در ثانیه تعریف می شود

بدون تحرک

آیا کم تحرکی اسپرم با دارو درمان میشود

موارد متعددی ممکن است بر تحرک اسپرم مردان تأثیر بگذارد:

سطوح استرس
گرمای بیش از حد
داروهای خاص
رژیم غذایی نامناسب

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی، استعمال دخانیات ، داروهای روان گردان سیگار بر تحرک اسپرم تأثیر منفی دارند. لذا انتخاب سبک زندگی سالم به بهبود کیفیت اسپرم کمک خواهد کرد. استعمال دخانیات باروری را کاهش و تحرک اسپرم را تحت تأثیر قرار می دهد.

داروهای روان گردان مانند حشیش، سیگار کشیدن و تاثیر سیگار در بارداری بسیار مضر بوده است و نیز مصرف زیاد الکل نیز باعث کاهش کیفیت اسپرم می شوند. توصیه دکتر مهرنوش امیری تاکید دارد که کسانی که اقدام به بارداری نموده اند از این عمل خودداری نمایند.

اضافه وزن با شاخص توده بدنی ۲۵ یا بیشتر یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر کیفیت و کمیت اسپرم است.

وقفه های کوتاه بعد از کار و فعالیت در محیط داغ، برخاستن و قدم زدن بعد از نشستن به مدت طولانی به ارتقای کیفیت اسپرم کمک می کند.

مدارک و شواهدی مبنی بر تاثیر درمانهای مکمل بر بهبود تحرک اسپرم وجود ندارد.

اگر تحرک یکی از عوامل ناباروری باشد ، گزینه های مختلفی وجود دارد که زوجین ممکن است آنها را بررسی کنند. IUI اسپرم را مستقیماً در داخل رحم زن قرار می دهد ، بنابراین نیازی به شنا از واژن از طریق دهانه رحم ندارد.

به چه علت هایی اسپرم کم تحریک میشود؟

شایع ترین مشکلات مربوط به تولید و رشد اسپرم است. اسپرم ممکن است:

به طور کامل رشد نکند

شکل عجیبی داشته باشد

راه درست حرکت نکند

به تعداد بسیار کم (الیگوسپرمی)

اصلا ساخته نمی شود (آزواسپرمی)

مشکلات اسپرم می تواند ناشی از ویژگی هایی باشد که شما با آنها متولد شده اید. انتخاب شیوه زندگی می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل و مصرف برخی داروها می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد. سایر علل کم بودن تعداد اسپرم عبارتند از بیماری طولانی مدت (مانند نارسایی کلیه) ، عفونت های دوران کودکی (مانند اوریون) و مشکلات کروموزومی یا هورمونی (مانند تستوسترون پایین).

آسیب به دستگاه تناسلی می تواند باعث کم شدن یا عدم وجود اسپرم شود. حدود ۴ نفر از هر ۱۰ مرد مبتلا به کمبود کامل اسپرم (آزواسپرمی) در لوله هایی که اسپرم از آنها عبور می کند دچار انسداد (انسداد) می شوند. نقص مادرزادی یا مشکلی مانند عفونت می تواند باعث انسداد شود.

  علت پرتاب نشدن اسپرم

کم تحرکی اسپرم چگونه تشخیص داه می شود؟

اساسی ترین و کاربردی ترین آزمایش، آزمایش اسپرموگرام می باشد و این تکنیک در حدود ۹۰ درصد قدرت تشخیص افراد مبتلا را دارد.برای این آزمایش بایستی دو نمونه اسپرم تهیه شود و فاصله زمانی چند روزه بین این دو نمونه گیری شود چرا که کیفیت اسپرم به دلایل مختلفی می تواند متفاوت باشد.در این آزمایش اگر فرد ۴۰ درصد اسپرم هایش تحرک داشته باشد به عنوان کم تحرکی در نظر گرفته می شود.

درمان سریع کم تحرکی اسپرم

درمان سریع کم تحرکی اسپرم

تغییر سبک زندگی که  به تقویت حرکت اسپرم و درمان سریع کم تحرکی اسپرم می تواند کمک کند و قدم هایی زیر راه هایی برای تغییر سبک زندگی است:

  • انجام ورزش منظم
  • سعی به کنترل وزن چرا که اضافه وزن می تواند بر کمیت و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد.
  • گوشی تلفن همراه را در جیب نگذارید.
  • از مصرف الکل و دخانیات اجتناب کنید.

دمای مطلوب برای تولید اسپرم ۳۴.۵ درجه سانتی گراد است و این نکته را به یاد داشته باشید با افزایش دما کیفیت اسپرم افت پیدا می کند

بنابراین خیلی مهم است فرد لباس های تنگ که منجر به افزایش دما در بیضه می شود پرهیز کند و یک سری اقدامات مثل پرهیز از نشتن های طولانی مدت و کارهایی که در جهت کاهش دما در بیضه ها می شود

برخی مکمل‌ها نظیر سلنیوم و ویتامین می تواند در بهبود تحرک اسپرم ها موثر باشد. البته مصرف این مکمل ها نباید خودسرانه باشد و بسیار مهم است زیر نظر پزشک مشخص شود

دارو درمانی در مواردی که دلیل کم تحرکی اسپرم ناشی از واریکوسل یا سطح پایین هورمون باشد توصیه می شود

در نهایت چناچه هیچ کدام از روش در درمان موثر نباشد بایستی از روش های کمک باروری(IVF و IUI) استفاده شود این روش ها در افرادی که با کمبود اسپرم مواجه هستند یا اسپرم های آن تحرک کمی داشته باشد مناسب خواهد بود

در نهایت اگر همه ی این روش ها هیچ کدام موفق نبود راه حل استفاده از اسپرم های اهدا شده است

عوامل مختلفی بر درمان کم تحرکی اسپرم تاثیر گذارند که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

-بین افزایش دمای بیضه و کاهش کیفیت اسپرم ارتباط وجود دارد. دمای ایده آل برای تولید اسپرم در حدود ۹۴ درجه فارنهایت (۳۴.۵ درجه سانتی گراد) و پایین تر از دمای طبیعی بدن است، بنابراین پوشیدن لباس زیر شل و انجام اقدامات ساده و مفید برای خنک کردن بیضه‌ها ممکن است در جهت درمان کم تحرکی اسپرم تاثیر گذار باشند؛ اقدامات ساده ای مانند انجام استراحت منظم در صورت کار در یک محیط گرم و نیز ایستادن و حرکت کردن در صورتی که شخص مدت زمانی طولانی را نشسته است؛

قویترین دارو برای حرکت اسپرم

در حالی که شواهد زیادی در مورد آن وجود ندارد، انواع گیاهان و مکمل ها می توانند به افزایش تعداد اسپرم یا افزایش سلامت کلی اسپرم شما کمک کنند. همچنین برخی از مکمل های غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه می توانند تعداد و کیفیت اسپرم را بهبود بخشند. این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • روی
  • سلنیوم
  • ویتامین E
  • ویتامین B-12
  • اسید فولیک
  • ال کارنیتین یک داروی تحرک اسپرم است که باید توسط پزشک تجویز شود
  • ویتامین C
  • بتاکاروتن یک داروی تحرک اسپرم است که باید توسط پزشک تجویز شود

برخی از گیاهان و مکمل ها می توانند در مصرف طولانی مدت یا در دوزهای بالا باعث آسیب های جبران ناپذیری شوند. به همین دلیل قبل از استفاده از این مواد باید با پزشک خود مشورت کنید. بهترین دارو برای حرکت اسپرم تغییر سبک زندگی به شکلی سالم و هدفمند است.

بی تحرکی اسپرم ها و چه کاری باید انجام بدهیم

-برخی مکمل‌ها همچنین ممکن است به تقویت حرکت اسپرم کمک کنند. به عنوان مثال، یک منبع معتبر افزایش ۵۲ درصدی تحرک اسپرم را در آقایانی که روزانه حداقل ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم به همراه ۴۰۰ واحد ویتامین E برای حداقل ۱۰۰ روز متوالی مصرف می‌کنند، گزارش کرده است. قبل از مصرف این مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید؛

-اگر علت کم تحرکی اسپرم یک مشکل پزشکی مانند سطح پایین هورمون یا واریکوسل باشد، ممکن است داروهایی مانند هورمون تحریک کننده فولیکول ((FSH یا گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG)، کمک کننده باشند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند.

-اگر با درمان‌های فوق بارداری رخ نداد، استفاده از روش های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) و یا لقاح داخل رحمی (IUI) می‌تواند به افزایش احتمال بارداری کمک کند. مزیت استفاده از این روش ها این است که به علت تزریق مستقیم اسپرم به داخل تخمک در IVF و یا تزریق اسپرم به داخل رحم در IUI، حتی برای افرادی که دارای تعداد اسپرم پایین و یا مبتلا به کم تحرکی اسپرم می باشند نیز مناسب است و در واقع در این تکنیک ها تاثیر عامل درمان سریع کم تحرکی اسپرم خذف می شود.

بی تحرکی اسپرم ها و چه کاری باید انجام بدهیم؟

اهدای اسپرم نیز به عنوان آخرین راه حل برای افرادی که به هیچ کدام از درمان های فوق پاسخ مناسبی نداده اند، توصیه می شود. شخصی که مایل به باروری باشد اما اسپرم هایش دارای اختلالات اساسی و فراوان باشند، می تواند از طریق یک اهدا کننده اسپرم، برای دریافت اسپرم‌های با کیفیت جهت استفاده در روشIVF ، اقدام کند.

  تحرک اسپرم چقدر باید باشد

با IVF ، اسپرم قبل از قرار گرفتن در داخل رحم زن برای لقاح در آزمایشگاه به تخمک معرفی می شود.

گاهی اوقات پزشکان تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) را انجام می دهند ، جایی که اسپرم به عنوان بخشی از روش IVF به تخمک تزریق می شود.

نقش اسپرم منجمد در IUI و IVF چیست

نقش اسپرم منجمد در IUI و IVF چیست؟

شما می توانید از اسپرم تازه یا یخ زده با IUI و IVF استفاده کنید. به دلایل مختلف ، از جمله استفاده از اسپرم اهدا کننده و حفظ باروری برای مردانی که سرطان دارند ، می توانید از اسپرم منجمد استفاده کنید.

ذوب اسپرم به آسانی به اندازه ۳۰ دقیقه انتظار برای رسیدن آن به دمای اتاق است. از آنجا ، اسپرم باید در دمای بدن یا در زیر بازو گرم شود. هنگامی که اسپرم ذوب شد ، نمی توان آن را مجددا منجمد کرد.

در حالی که اسپرم منجمد می تواند مدت زمان زیادی دوام بیاورد ، برخی معتقدند که ممکن است بعد از ذوب شدن ، یکپارچگی آن به خطر بیفتد. با این حال ، مطالعات نشان می دهد که اسپرم منجمد شده ممکن است به اندازه اسپرم تازه در حاملگی موثر باشد ، حداقل هنگام استفاده از IVF و ICSI.

طول عمر اسپرم بستگی به شرایطی دارد که در معرض آن قرار دارد. بسیاری از افسانه هایی که درباره باردار شدن در وان آب داغ یا سطوح شنیده اید ثابت نمی مانند.

گفته می شود ، زمانی که اسپرم مرطوب نگه داشته شود ، عمر بیشتری می کند. حاملگی ممکن است ، اما بعید است ، حتی اگر اسپرم در مجاورت دهانه واژن منی داشته باشد. در صورت انزال در داخل واژن ، ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد تا به تخمک برسید.

احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک

آیا کم تحرکی اسپرم با دارو درمان میشود ؟

بله، قرص های کم تحرکی اسپرم قطعاً تاثیر گذار هستند. ابتدا اجازه دهید در مورد نحوه عملکرد قرص های اسپرم صحبت کنیم. مکانیسم کار بسیار ساده است، ما آنچه در بدن وجود ندارد به بدن شما می دهیم.

دلیلی وجود دارد که این محصولات مکمل های طبیعی نامیده می شوند، زیرا حاوی اجزای حیاتی برای بدن هستند و از اندام های ضروری حمایت می کنند.

برخلاف داروهای شیمیایی، مصرف این قرص ها که جایگزین فعالیت های متابولیکی در بدن میشود، عوارض جانبی شدیدی ندارد.

مواد غذایی که می خورید همیشه آنچه را که نیاز دارید به شما نمی دهد و در نتیجه ممکن است با مشکلاتی مانند کاهش میل جنسی، حجم انزال و کمبود انرژی مواجه شوید. از نظر فنی، تنها کاری که انجام می دهید این است که برخی از گیاهان را بخورید و آنها را با عملکردهای بدن هضم کنید. این مکانیسم ساده و بدون عوارض، قرص های اسپرم را به یک مکمل بسیار ارزشمند تبدیل می کند.

درمان کم تحرکی اسپرم چقدر طول میکشد؟

درمان این بیماری با توجه به شدت مشکلات بیمار، داروی تجویزی، پیروی بیمار از توصیه های پزشک و… می شود. و به دلیل این که این عوامل برای هر بیمار متغیر است، بیان یک بازه زمانی دقیق ممکن است گمراه کننده باشد. در اولین جلسه مشاوره با متخصص زنان و زایمان طول دوره درمان به طور دقیق برنامه ریزی می شود.

درمان کم تحرکی اسپرم

مواد غذایی برای بهبود حرکت اسپرم

غذا اساس سلامت انسان است و سلامت اسپرم نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از تغذیه مورد نیاز اسپرم برای سلامت و رشد، استفاده از یک رژیم غذایی با چربی بالا و کم کربوهیدرات برای تحرک اسپرم است:

  • گوشت گاو
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • ماهی تن
  • صدف خوراکی
  • آجیل
  • گردو
  • گوجه فرنگی
  • سیر

این مواد غذایی به حمایت از تحرک اسپرم کمک می کنند زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی خاصی هستند که در مطالعات متعدد نشان داده شده است.

حداقل تحرک اسپرم برای iui

حداقل تحرک اسپرم برای iui همانند مقاربت در چرخه های طبیعی مشابه است. بنابراین، ما به طور کلی IUI را همراه با داروهای باروری (کلومیفن سیترات، لتروزول یا گنادوتروپین) انجام خواهیم داد.

درمان سریع کم تحرکی اسپرم

تحرک ضعیف اسپرم می تواند منجر به ناباروری مردان شود، اما درمان سریع کم تحرکی اسپرم با استفاده از گزینه های زیر عبارتند از:

  • لقاح داخل رحمی (IUI )
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF)
  • اهدای اسپرم: فردی که می خواهد باردار شود ممکن است بتواند از اهداکننده اسپرم برای استفاده در روش IVF کمک بگیرد.

لطفا مقاله ارتباط سرعت و حرکت اسپرم با جنسیت را مطالعه نمایید.

برای تحرک اسپرم چی خوبه

در ادامه مقاله به مواردی اشاره شده است که می تواند برای حفظ تعداد و کیفیت اسپرم کمک کند:

  1. سیگار نکشید
  2. الکل را کاهش یا ترک کنید
  3. از داروهای غیرقانونی استفاده نکنید
  4. در مورد داروهایی که می توانند بر تعداد اسپرم شما تأثیر بگذارند با پزشک خود صحبت کنید.
  5. به کاهش وزن ادامه دهید.
  6. از گرما اجتناب کنید.
  7. کاهش استرس
  8. از آفت کش ها، فلزات سنگین و سایر سموم دوری کنید.

 

drmehrnushamiri.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.