آیا عرق یونجه قاعده آور است

آیا عرق آویشن قاعده آور است,فواید عرق یونجه برای معده,عرق یونجه را قبل از غذا بخوریم یا بعد از غذا,عرق یونجه برای کلیه,طریقه مصرف عرق یونجه برای چاقی کل بدن,عوارض عرق یونجه برای چاقی,خواص عرق یونجه برای رحم,خاصیت عرق یونجه برای چاقی,آیا عرق یونجه قاعده آور است

خواص عرق یونجه در طب سنتی کاملا اثبات شده است. در حدی که امروزه برای کنترل، درمان و بهبود بسیاری از مشکلات بدنی، متخصصین استفاده از آنرا تجویز می‌کنند. البته گیاه یونجه به عنوان یک سبزی پرخاصیت سبب وجود این خواص در این نوشیدنی شده است.

یونجه به عنوان یکی از گیاهان دارویی محسوب می‌شود که به صورت خشک، تازه یا عرق‌گیری شده به کار برده می‌‍شود. این تمام چیزی نیست که می‌توان در مورد عرق این گیاه دانست و به همین دلیل در ادامه متن، اطلاعات بسیار جامعی تحت عناوین زیر را برایتان گردآوری کرده‌ایم:

  • مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن
  • طبع عرق یونجه
  • مهمترین خواص آن برای سلامت بدن
  • طریقه مصرف برای چاقی صورت
  • عوارض زیاده روی در مصرف

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در عرق یونجه

گیاه یونجه گیاهی با گل‌های بنفش تیره یا آبی روشن است. در بیشتر مناطق معتدل و شبه‌قاره‌ای گیاه یونجه را کشت می‌کنند تا از خواص بی نظیر آن بهره‌مند شوند. عرق یونجه، به عنوان پراستفاده‌ترین اشکال گیاه یونجه شناخته می‌شود.

آیا عرق یونجه قاعده آور است

عرق گرفته شده از گیاه یونجه حاوی مقادیری از انواع ویتامین‌ها است. ویتامین‌هایی از جمله موارد زیر در ترکیبات این نوشیدنی وجود دارد:

  • ویتامین A
  • ویتامین B6
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین K

از طرفی مواد معدنی همچون گزینه‌های زیر در ترکیبات این نوشیدنی وجود دارد:

  • پتاسیم
  • کلسیم
  • فسفر
  • منیزیم
  • حاوی آمیلاز است که به عنوان آنزیمی مخصوص هضم مواد نشاسته‌ای به کنترل جذب نشاسته و قند در بدن کمک می‌کند.
  • وجود آنزیم‌های مختلف در این عرق سبب به همراه داشتن خواص متعددی برای بدن شده است.

طبع عرق یونجه چیست؟

مزاج‌های مختلف وجود دارند که برای متعادل نگه داشتن آنها، باید طبع بسیاری از مواد خوراکی را دانست. به ویژه برای افرادی که از مزاج حساسی برخوردار هستند، این نکته را باید در نظر داشت.
طبع عرق یونجه در طب سنتی گرم و تر بیان شده است. از این رو بهتر است افراد گرم مزاج آنرا با احتیاط مصرف کنند.

مصلح عرق یونجه چیست؟

همانطور که بیان شد، طبع عرق یونجه گرم و خشک است. به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود افرادی که مزاج گرم دارند، در مصرف آن نباید زیاده روی کنند. اما در طب سنتی به عنوان مصلح عرق یونجه، مواردی معرفی می‌شود که می‌توان از آن برای متعادل ساختن طبع آن کمک گرفت. گزینه‌هایی همچون موارد زیر برای این منظور عالی هستند:
کاهو
کاسنی
عرقیات با طبع سرد

البته با اینکه این نوشیدنی مصلح‌های متنوعی هم دارد، باید در مصرف آن متعادل عمل کرد و در مصرف آن زیاده روی نکرد.

بررسی مهمترین خواص عرق یونجه برای بدن

از خواص عرق یونجه و گیاه آن از گذشته تا به حال برای سلامت بدن اطلاعات زیادی در دسترس است. در ادامه مهمترین خواص عرق یونجه، که امروزه بیشتر از خود گیاه یونجه مورد استفاده قرار می‌گیرد را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خواص عرق یونجه برای دوران شیردهی

شیر مادر یکی از اصلی‌ترین، کامل‌ترین و سالم‌ترین غذاها برای کودک، به ویژه تا 6 ماهگی، به شمار می‌رود. اگر شیر مادر ویتامین‌های مورد نظر برای رشد و تکامل اندام‌های بدن نوزاد را نداشته باشد، دچار سوء تغذیه می‌شود. در نتیجه مشکلات متعددی را پس از مدتی ایجاد می‌کند.

خواص عرق یونجه برای افزایش شیر مادر

عرق یونجه به علت دارا بودن بیشتر ویتامین‌ها و املاح معدنی، برای افزایش و بهبود ارزش غذایی شیر مادر، بسیار مفید است. از این رو توصیه می‌شود که مادران در دوران شیردهی، از عرق یونجه به اعتدال استفاده کنند.

  • تغذیه مادر به طور مستقیم روی حجم و کیفیت شیر مادر تاثیرگذار است. از طرف دیگر بسیاری از خوراکی‌های طبیعی وجود دارند که می‌توانند به مادران برای دست یافتن به این موضوع کمک کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله افزایش شیر مادر برای وزن گرفتن نوزاد و بررسی علت کم بودن شیر مادر مراجعه کنید.

راهکاری برای درمان یبوست

دلایل متعددی برای ابتلا به یبوست وجود دارد که یکی از آنها کم آبی بدن و دستگاه گوارش است. از جمله ساده‌ترین راهکارهایی که برای درمان یبوست وجود دارد، نوشیدن و مصرف کردن مایعات است تا آب به اندازه کافی به بدن برسد. آب اضافی، مدفوع را نرم‌تر می‌کند و باعث می‌شود که مدفوع به راحتی از روده‌ها عبور کرده و دفع شود.

یونجه طبعی گرم دارد و سرشار از فیبر است که برای درمان یبوست می‌تواند بسیار مفید باشد. در صورت در دسترس نبودن یونجه می‌توان از عرق یونجه استفاده کرد. عرق یونجه به علت داشتن اثرات ملین به افزایش حرکات روده کمک می‌کند و سبب بهبود مشکلات گوارشی از قبیل یبوست خواهد شد.

خواص عرق یونجه برای چاقی صورت

اکثر افرادی که از صورت‌های لاغر و استخوانی برخوردار هستند، در پی راهکارهای موثر برای پر شدن و چاقی صورت هستند.
جراحی‌های زیبایی مانند تزریق ژل یکی از راهکارهای امروزی است که توسط پزشکان انجام می‌شود. اما در این بین برخی از افراد علاقمند به انجام برخی راهکارهای طبیعی برای رسیدن به این منظور هستند.

برای اینکه صورت چاق داشته باشید به جای تزریق ژل می‌توانید از عرق یونجه به طور مرتب و مداوم استفاده کنید. اگر این کار را به صورت پی در پی انجام دهید به مرور زمان شاهد تغییراتی در صورت خود خواهید شد.

طریقه مصرف عرق یونجه برای چاقی صورت

خواص عرق یونجه برای چاقی صورت

یکی از سوالات رایج در رابطه با عرق یونجه، به طریقه مصرف آن برای چاقی صورت مربوط می‌شود. از این مایع پرخاصیت می‌توان به شکل موضعی و خوراکی برای چاقی صورت استفاده کرد.

مصرف خوراکی
برای مصرف خوراکی این نوشیدنی بهتر است با احتیاط عمل کرد و با مشورت پزشک از آن استفاده کرد. اما اغلب توصیه می‌شود سه مرتبه از آن در روز مصرف شود.
بعد از هر وعده غذایی، نصف فنجان عرق یونجه ترکیب شده با نصف فنجان آب، مصرف کنید. اما باید به شرایط بدنی خود توجه داشته باشید.

مصرف موضعی
برای مصرف موضعی عرق یونجه بهتر است در ابتدا مقداری از آن را روی قسمتی از پوست بازو تست کنید. اگر حساسیت پوستی مانند خارج، التهاب و قرمزی بروز داده نشد، می‌توانید از آن استفاده کنید.
مقداری از عرق یونجه را روی پد آرایشی یا پنبه بریزید و روی صورت شسته شده بمالید. روزانه سه مرتبه این کار را تکرار کنید.
می‎‌توانید از آن در ترکیب ماسک‌های صورت خانگی نیز استفاده کنید تا آبرسانی فوق العاده‌ای انجام شود.

خواص عرق یونجه برای افزایش توانایی جنسی در آقایان

با افزایش و شیوع اختلالات ناباروری در میان زوجین، تلاش‌های پی در پی برای درمان این اختلال بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. حدود 50 درصد ناباروری‌ها مربوط به آقایان است. رایج‌ترین علت آن کم بودن حجم مایعات تناسلی و تعداد اسپرم شناخته شده است.

با مصرف متعادل از عرق یونجه می‌توان این مشکل را برطرف ساخت. اما به عنوان تنها راه درمان نمی‌توان به این روش بسنده کرد. لازم است از متخصصین در این زمینه مشورت دریافت کرد تا طبق شرایط فردی، درمانی موثر تجویز شود.

  مصرف عرق یونجه / مضرات عرق یونجه

درمان شب کوری با خواص عرق یونجه

شب کوری یک اختلال بینایی است که فرد در تاریکی یا در هنگام شب دچار ضعف بینایی می‌شود، اما این اختلال فقط در شب اتفاق نمی‌افتد.
ممکن است که فردی از جایی که روشن بوده وارد محیطی شود که نور کم‌تری دارد از این رو چشم به زمان طولانی نیاز دارد که خود را با نور این محیط تطبیق دهد. گیاه یونجه، به خصوص عرق یونجه با املاح، مواد معدنی و ویتامینی که دارد، در درمان شب کوری می‌تواند بسیار موثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

برای در امان ماندن از انواع بیماری‌ها، باید به تقویت سیستم دفاعی بدن با دریافت انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی پرداخت.
وجود انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی در عرق یونجه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
امروزه که یونجه کمتر در دسترس است و برخی فصول نمی‌توان آنرا یافت، بهتر است از جایگزین آن یعنی عرق یونجه که تمام فواید آن را در بر دارد، بهره گرفت.

خواص عرق یونجه برای کم خونی

کنترل و درمان رعشه یا لرزش بدن

لرزش یا رعشه یک حرکت غیر ارادی و اضافی بدن است.
گفته می‌شود این حرکات به دلیل انبساطات و انقباضات عضلات رخ می‌دهند. علت این لرزش می‌تواند مواردی همچون گزینه‌های زیر باشد:
کمبود منیزیم
کمبود ویتامین B1
سوء تغذیه
ضعف بدن
عرق یونجه همانطور که اشاره شد سرشار از منیزیم و ویتامین B1 است. به همین دلیل تا حد زیادی برای درمان این بیماری موثر عمل می‌کند.

درمان کم خونی با خواص عرق یونجه

امروزه به دلیل کاهش کیفیت مواد غذایی مصرفی، آمار کم خونی رو به افزایش است و افراد بیشتری به این بیماری مبتلا می‌شوند. کم خونی علت‌های متفاوتی دارد از جمله اینکه هموگلوبین توسط مغز تولید نشده باشد یا از طریق خونریزی از بدن خارج شود.

کم خونی را می‌توان با داشتن یک تغذیه سالم درمان کرد و برای درمان کم خونی در کنار رژیم غذایی درست، از عرق یا شربت عرق یونجه در برنامه غذایی روزانه خود می‌توان به حد اعتدال استفاده کنید.

  • مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به وسیله آنها کم خونی را درمان کرد. اما آیا می‌دانید واقعا کم خون هستید یا خیر؟ گاهی افراد بدون آنکه به این مشکل بدنی دچار باشند رو به انجام راهکارهایی برای کنترل آن می‌آورند که این موضوع می‌تواند آسیب‌زننده باشد. برای اینکه علائم کم خونی، علت ایجاد کم خونی و همینطور درمان صحیح و پیشگیری از آنرا متوجه شوید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله کامل علائم کم خونی و راه درمان مراجعه کنید.

درمان نرمی استخوان

نرمی استخوان یا راشیتیسم یک نوع اختلال استخوانی محسوب می‌شود که پاهای پرانتزی شکل از علائم آن به شمار می‌رود. علت نرمی استخوان کمبود ویتامین D است که این افراد باید از نور مستقیم آفتاب و مواد غذایی که سرشار از این ویتامین است، استفاده کنند. برای پیشگیری از ابتلا به نرمی استخوان بهتر است از آب یونجه، عرق یونجه، ترب، پسته و روغن ماهی استفاده کرد.

درمان تورم و التهابات پوستی

ورم اصطلاحا به وضعیتی در بدن گفته می‌شود که مایع در یک قسمت و ناحیه‌ای از بدن انباشته شود. این وضعیت بیشتر در قسمت‌هایی مثل پا، دست، مچ دست و به طور کلی در مفاصل مختلف بدن رخ می‌دهد.

اگر تورم درمان نشود، ممکن است باعث کاهش گردش خون یا عفونت شود. مصرف خوراکی و موضعی عرق یونجه به دلیل طبع گرمی که دارد، به بهبود این التهابات کمک می‌کند. اما بهتر است برای پیشگیری از تشدید علائم از آن به اعتدال مصرف شود.

خواص عرق یونجه برای کاهش غلظت خون

زمانی که اکسیژن مورد نیاز به اندازه کافی به بدن نرسد برای جبران این کمبود، بدن شروع به تولید هموگلوبین می‌کند. افزایش تعداد هموگلوبین بیش از حد نرمال باعث غلظت خون می‌شود.

اگر تعداد هموگلوبین موجود در خون آقایان بالای 18 و در خانم‌ها بالای 16 دسی لیتر باشد، یعنی دچار غلظت خون شده‌اند. از این رو برای تصفیه و رقیق‌تر شدن خون می‌توان از خواص عرق یونجه، انار، شبدر، سیاه دانه، زرشک و زغال اخته بهره گرفت.

تاثیر عرق یونجه بر قاعدگی

عرق یونجه با توجه به طبع گرم و تری که دارد باعث منظم شدن چرخه قاعدگی می‌شود. اگر به دلایل مختلف قاعدگی قطع شده باشد، می‌تواند سیکل قاعدگی را به حالت طبیعی بازگرداند.

همیشه توقف و یا نامنظم بودن دلیلی بر بارداری نیست. بلکه علت‌های دیگری مثل داشتن استرس و یا بیماری مربوط به تخمدان نیز ممکن است سبب ایجاد آن شده باشد. این اختلالات را بهتر است با ورزش و یا مصرف مواد غذایی و گیاهی که به بهبود عملکرد دستگاه تولید مثل کمک می‌کند، درمان کرد. گیاه یونجه به خصوص عرق یونجه این خاصیت را دارد و باعث منظم شدن و باز شدن قاعدگی می‌شود.

خواص عرق یونجه برای کنترل قند خون

بدن بیماران مبتلا به دیابت قادر به تولید انسولین برای کاهش قند خون نیست. برای کنترل قند خون راهکارهای زیادی وجود دارد و یک راه آن استفاده از درمان‌های گیاهانی است که باعث کاهش قند خون می‌شوند.

کنترل قند خون با خواص عرق یونجه

عرق گیاه یونجه می‌تواند باعث کاهش و کنترل قند خون شود. از این رو بهتر است مبتلایان به دیابت با راهنمایی گرفتن از پزشک معالج خود، عرق یونجه را برای کنترل قند خون بیشتر در رژیم غذایی روزانه داشته باشند.

  • قند خون بالا می‌تواند عوارض جدی را در طولانی مدت برای بدن ایجاد کند. در مورد این عوارض جدی اطلاعاتی دارید؟ برخی از افراد با آگاهی در مورد این عوارض، رو به کاهش اصولی قند خون می‌آروند اما در این بین نیاز به ایجاد آگاهی بیشتر همیشه احساس می‌شود. برای این منظور بهتر است به مقاله‌ای که در رابطه با قند خون بالا و دانستی‌های مهم در مورد آن به طور کامل گردآوری شده است؛ مراجعه کنید.

درمان سرفه با عرق یونجه

سرفه یک واکنش دفاعی برای خارج کردن ترشحات اضافی از بدن در هنگام بیماری است. این واکنش طبیعی بدن برای باز کردن راه‌های تنفسی در بدن انجام می‌شود. از این رو برای نرم کردن سینه و کاهش سرفه به عنوان راهکاری کمکی می‌توان از عرق یونجه یا دم کرده یونجه استفاده کرد.

برای تهیه دم کرده یونجه می‌توانید از برگ‌های تازه یا حتی برگ‌های خشک شده آن استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی، بهتر است در هر دمنوشی که برای بهبود سرفه تهیه کردید چند قطره از عرق یونجه به آن اضافه کنید تا از خواص فوق العاده آن برای بهبود گلودرد بهره‌مند شوید.

مصرف عرق یونجه در دوران بارداری

برای برطرف کردن ناراحتی‌های دوران بارداری می‌توان، از گیاهان دارویی بسته به شرایط بدن مادر استفاده کرد. البته نباید در این دوران مصرف عرق یونجه به صورت خودسرانه باشد، حتما باید تحت نظر پزشک شروع به مصرف این نوشیدنی در دوران بارداری کرد.

خواص عرق یونجه در دوران بارداری

به دلیل طبع گرم این گیاه و خاصیت قاعده آوری، مصرف نابجا و خودسرانه در این دوران با خطر سقط جنین روبرو خواهد بود. نکته بسیار مهم اینکه در دوران بارداری به خصوص در ماه‌های اولیه بسیار با ملاحظه و زیر نظر پزشک باید هر گونه گیاه دارویی را مصرف کرد.

  خاصیت عرق یونجه برای چاقی صورت

خواص عرق یونجه برای کودکان

کودکان در سنین رشد، نیاز بیشتری به دریافت انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی دارند. این نوشیدنی، علاوه بر اینکه ویتامین‌ها و مواد مغذی متعددی را برایشان به همراه دارد، باعث تولید هموگلوبین در بدن می‌شود.

این موضوع ازدیاد هموگلوبین را در پی دارد که از کم خونی در کودکان پیشگیری می‌کند. عرق یونجه به علت مایع بودن راحت‌تر هضم شده و بهتر جذب بدن کودکان می‌شود. به عنوان شربتی آنرا تهیه کرده و به اعتدال از آن برای کودکان استفاده کنید.

کاهش و کنترل خونریزی داخلی

برخی از آسیب‌های فیزیکی می‌توانند سبب ایجاد خونریزی‌های داخلی متعدد در بدن شوند. حتی گاهی ممکن است خونریزی داخلی یکی از عواقب زخم و جراحت سطحی روی بدن باشد. در صورت ایجاد خونریزی‌های داخلی باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. با این حال عرق یونجه برای درمان برخی از خونریزی‌های سبک مناسب است.

خواص عرق یونجه برای رفع استرس و ایجاد آرامش

اغلب دغدغه‌های روزمره به ایجاد و بروز استرس و اضطراب در افراد مختلف منجر می‌شوند. از این رو یکی از بهترین راهکارهایی که برای کاهش استرس‌های روزمره می‌توان داشت، مصرف متعادل از دمنوش‌ها و عرقیجات طبیعی است.

برای خلاص شدن از این استرس‌های روزمره و ‌بی‌دلیل می‌توان در روز مقداری از عرق یونجه را به صورت شربت درست کرد و یا از دم کرده یونجه استفاده کرد.

به ویژه در فصل گرم سال، تنش‌ها به دلیل بالا رفتن گرما فشار بیشتری بر افراد وارد می‌کنند. یکی از گزینه‌های خوبی که لازم است از آنها بهره گرفت، شربت این نوشیدنی است که بهتر است آنرا با شکر کمتری تهیه کنید تا با رساندن برخی فواید، سبب وارد کردن برخی عوارض به بدن خود نشوید.

حتی در بسیاری از موارد می‌توانید از جوانه یونجه نیز برای دریافت خواص آن استفاده کنید. تنها کافی است جوانه‌های یونجه را به سالاد خود اضافه کرده و مقداری از آن را میل کنید.

درمانی برای تصلب شرایین

بیشترین علت مرگ و میر در جهان مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است که در ایران سالانه سیصد هزار نفر به این علت جان خود را از دست می‌دهند.

محافظت از قلب با خواص عرق یونجه

در واقع تصلب شرایین بیماری است که در صورت ابتلا به آن، رگ‌ها با رسوب چربی‌های اشباع مسدود می‌شوند. این موضوع ناشی از عدم فعالیت بدنی و مصرف مواد غذایی با چربی اشباع شده است.

خواص عرق یونجه موثر بر بازکنندگی رگ‌ها است تا خون به راحتی در بدن جریان داشته باشد و اکسیژن و مواد غذایی را به بافت‌های بدن برساند. از طرفی به جلوگیری از بالا رفتن کلسترول بد خون نیز منجر خواهد شد.

عرق یونجه برای چاقی و افزایش وزن

جایگزینی مناسب برای داروهای شیمیایی که جهت کمبود وزن و لاغری استفاده می‌شوند، عرق یونجه به شمار می‌رود. می‌توان به جای استفاده از داروهای شیمیایی که عوارض زیادی دارند، از داروهای گیاهی طبیعی استفاده کرد.

گیاهان دارویی برخلاف داروهای شیمیایی، اگر به اعتدال مصرف شوند هیچ گونه عوارضی ندارند. عرق یونجه خاصیت اشتها آوری دارد که به همین دلیل برای درمان لاغری بسیار مفید و سودمند است.

بهتر است از آن برای افزایش اشتها قبل از وعده‌های غذایی به شکل شربتی ملایم استفاده کرد. این راهکار می‌تواند برای باز شدن اشتها موثر باشد و چه بهتر می‌شود اگر همراه با آن یک عدد سیب نیز میل شود. از گذشته تا به امروز تاثیر این نوشیدنی را برای بهبود کمبود وزن به ویژه برای کودکان و نوجوانان به کار می‌گرفتند که امروزه نیز بهتر است از آن به اعتدال استفاده کرد تا نتیجه گرفت.

درمانی برای ادرار خونی

علت وجود خون در ادرار برای افراد بسیار نگران کننده است و یک علامت هشدار دهنده برای برخی از بیماری‌ها محسوب می‌شود. این خونریزی می‌تواند ناشی از مشکلات کلیوی، عفونت مثانه، تمرینات سنگین ورزشی و یا حتی پیشرفت غدد سرطانی باشد. برای درمان این مشکلات می‌توان از عرق یونجه نیز در کنار درمان اصلی استفاده کرد.

درمان اسهال با عرق یونجه

اسهال نوعی اختلال گوارشی است که بیشتر در فصل گرما بروز داده می‌شود. دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. مشکلات روده، سوء جذب و تاخیر در هضم و… ممکن است به بروز اسهال منجر شود.

اگر اسهال بیشتر از 24 ساعت طول بکشد باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. کم شدن آب بدن ناشی از اسهال می‌تواند منجر به سکته مغزی یا تشنج شود. خواص عرق یونجه برای این مورد بسیار مطلوب است. بهتر است کمی عرق یونجه را به همراه تکه‌ای نبات و آب جوش برای رفع سریع اسهال به کار گرفت.

برطرف کردن عوارض سرماخوردگی

در هر فصلی ممکن است سرماخوردگی فرد را درگیر کند. ولی در فصل سرما شیوع بیشتری دارد. زمانی سرماخوردگی رخ می‌دهد که سردی و بلغم به بدن و مغز غلبه کند، در این صورت است که فرد دچار سرماخوردگی یا زکام می‌شود.

عرق یونجه برای سرماخوردگی

سرماخوردگی با علائمی چون آب ریزش بینی، سرفه، عطسه و سردرد همراه است. از آنجایی که عرق یونجه طبع گرمی دارد، برای پیشگیری و یا درمان سرماخوردگی می‌تواند بسیار موثر عمل کند. بهتر است آنرا به همراه مقداری آب گرم ترکیب کرد و روزانه دو مرتبه تا بهبود علائم سرماخوردگی مصرف کرد.

در مواردی نیز می‌توان از بوخور کردن عرق یونجه برای باز کردن مجاری تنفسی استفاده کرد. البته برای این منظور می‌توان از گیاه یونجه به شکل تازه یا خشک شده نیز بهره برد.

عوارض زیاده روی در مصرف عرق یونجه را بشناسید

با توجه به تاثیرات مطلوبی که عرق یونجه به همراه دارد، هر فردی به استفاده از آن رو می‌آورد. اما باید همیشه به عوارض خوراکی‌ها توجه داشت. از این طریق می‌توان آن را متعادل مصرف کرد. به عوارض عرق یونجه توجه کنید:

  • مصرف بیش از اندازه آن در جذب ویتامین‌ها همچون ویتامین E اختلال ایجاد می‌کند
  • اختلال در جذب ویتامین E می‌تواند به هم خوردن سلامت پوست و مو را در پی داشته باشد
  • به دلیل خاصیت ملینی که دارد، ممکن است مصرف بیش از اندازه آن سبب اسهال یا شل شدن بیش از حد مدفوع شود
  • مصرف طولانی مدت و نامتعادل عرق یونجه نازک شدن پوست را در پی دارد که باید در مدت مصرف حتما از ضد آفتاب مناسب استفاده کرد
  • از آنجایی که کاهش سطح قند خون را به همراه دارد، نباید افرادی که قند خون پایینی دارند از آن بیش از اندازه استفاده کنند
  • از آنجایی که ویتامین K فراوانی دارد، بهتر است در کنار داروهای درمانی برای انعقاد خون استفاده نشود

لطفا چاقی صورت با عرق یونجه را مطالعه نمایید.

نکات تکمیلی

همانطور که گفته شد عرق یونجه خواص بسیاری را برای سلامتی بدن به همراه دارد. اما برای بهره‌مند شدن از تمام این خواص باید به طور متعادل و کنترل شده از آن استفاده کرد.
مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب حساس شدن پوست نسبت به آفتاب شود. طبع عرق یونجه گرم است و بهتر است افراد گرم مزاج از آن به اعتدال مصرف کنند یا در صورت امکان از مُصلح آن برای متعادل ساختن طبع این نوشیدنی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.