تحرک اسپرم چقدر باید باشد

تحرک اسپرم چقدر باید باشد نی نی سایت,حرکت اسپرم کلاس a نی نی سایت,معجون برای تحرک اسپرم نی نی سایت,بارداری با اسپرم کم تحرک چقدر طول میکشد نی نی سایت,قهوه و تحرک اسپرم نی نی سایت,قویترین دارو برای حرکت اسپرم نی نی سایت,احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک نی نی سایت,تحرک اسپرم ۱۵ درصد نی نی سایت,با چه تعداد اسپرم باردار شدین نی نی سایت,

طی انجام لقاح ماده ژنتیکی اسپرم با تخمک ترکیب شده و سلول تخم را بوجود می اورد. به همین دلیل برای موفقیت آمیز بودن این فرآیند باید اسپرم سالم بوده و عملکرد مناسبی داشته باشد. یکی از شرایط لازم برای رسیدن اسپرم به تخمک درنتیجه انجام لقاح، تحرک کافی اسپرم است. اما تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟ اگر می خواهید بدانید که حرکت اسپرم برای بارداری چقدر باید باشد، این متن را مطالعه کنید.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد

تحرک اسپرم به چه معناست؟

تعریف: توانایی حرکت یک ارگانیسم یا یک سیال را تحرک می نامند. تحرک اسپرم به حرکت یا شناوری اسپرم اطلاق میشود اما برای موفقیت باروری تحرک اسپرم چقدر باید باشد و کم تحرکی اسپرم چیست؟

کم تحرکی اسپرم به شرایطی اطلاق می شود که در آن اسپرم نمی تواند به درستی حرکت کند و همین امر منجر به عدم باروری در مردان خواهد شد. کم تحرکی اسپرم را اصطلاحاً آستنوزواسپرمی می نامند.

چرا اسپرم شنا می کند؟

اسپرم ها سلولهای حرکتی هستند یعنی توانایی حرکت کردن دارند و این توانایی نقش مهمی در بارداری ایفا می کند.معمولا بعد از برقراری رابطه جنسی واژینال، منی در نزدیکی گردنه رحم و در انتهای کانال واژنی تخلیه می شود. اگر قصد بارداری وجود داشته باشد و جلوگیری اتفاق نیفتد، تمامی اسپرم های نزدیک ناحیه واژن به کانال واژن و دهانه رحم می روند.

مایع منی می تواند بدون انزال و از طریق پیش منی (پیشاب) نیز به کانال سرویکس برسد. پیش منی حاوی مقدار کمی مایع شبیه به منی است که به هنگام برانگیختگی مرد از مجرای ادرار خارج می شود. به همین دلیل تنها با استفاده از روش طبیعی نمی توان به طور مؤثر از بارداری جلوگیری کرد.

  علت پرتاب نشدن اسپرم

اسپرم به گونه ای آفریده شده است که بتواند در مسیر مشخص شنا کند و به مقصد نهایی خود یعنی تخمک برسد. تخمک بعد از آزادسازی به کمک مژک های کوچکی که دارد از تخمدان به طرف لوله فالوپ حرکت می کند اما قادر به شنا کردن نیست، تنها با کمک این مژک ها کم و بیش خود را به لوله های فالوپ می رساند. از سوی دیگر اسپرم ها حرکت می کنند و قادر به شنا در گردن رحم، رحم و درنهایت به لوله های فالوپ هستند. در همین مسیر به تخمک آزاد شده می رسند و آن را بارور می سازند.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد

تحرک اسپرم تنها یکی از نشانه های سلامت اسپرم و مایع منی است، موارد زیر فاکتورهای دیگری هستند که سلامت اسپرم را نشان می دهند:

  • حجم مایع منی در میلی لیتر یا مقدار منی انزال شده
  • تعداد کل اسپرم ها (به طور متوسط ​​33 تا 46 میلیون اسپرم)
  • غلظت اسپرم (چه تعداد اسپرم در یک میلی لیتر مایع منی وجود دارد)
  • نیروی حیاتی اسپرم (درصد اسپرم زنده)
  • مورفولوژی اسپرم (شکل اسپرم)
  • مدت زمان مایع سازی (مایع منی تازه به صورت لخته است و بعد از 20 تا 30 دقیقه مایع می شود)
  • pH مایع منی (منی خیلی اسیدی می تواند اسپرم ها را از بین ببرد)
  • گلبولهای سفید (تعداد بسیار زیاد نشان دهنده عفونت است)

در نگاه کلی اگر مشکل ناباروری آقایان تنها به دلیل کم تحرکی باشد، شانس بارداری به خودی خود بیشتر از سایر موارد خواهد بود.

اندازه گیری تحرک اسپرم در آزمایش تفسیر مایع منی، سرعت حرکت اسپرم چقدر باید باشد؟

تحرک اسپرم در آزمایش تفسیر منی به روش های زیر ارزیابی می شود:

درصد تحرک: چند درصد از اسپرم های موجود در مایع منی حرکت می کنند، این مقدار معمولا به صورت میلیون سلول در یک میلی لیتر گزارش می شود.

درصد غلظت اسپرم های دارای حرکت: در یک حجم از مایع منی چند درصد اسپرم ها دارای حرکت هستند، این مقدار معمولاً به صورت میلیون سلول در میلی لیتر ارائه می شود.

تعداد کل اسپرم های دارای حرکت در حجم نمونه (TMSC): تعداد اسپرم های شناور در یک نمونه انزال اندازه گیری شده و نشان دهنده احتمال بهبود (پیش آگهی) باروری در آقایان است.

  احتمال بارداری با اسپرم کم تحرک

سرعت متوسط (VAP): سرعت اسپرم در حال حرکت بر حسب میکرون بر ثانیه (میکرومتر در ثانیه) است.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟ تحرک پیش رونده، تحرک غیر پیش رونده و تحرک کل

علاوه بر حرکت اسپرم، چگونگی این حرکت نیز اهمیت زیادی دارد:

تحرک پیش رونده: حالتی است که در آن اسپرم در امتداد یک خط مستقیم یا حول دایره های بزرگ شنا می کند.

  • تحرک غیر پیش رونده: شرایطی است که اسپرم حرکت می کند اما حرکت آن حول دوایر بسته بوده و یا در یک مسیر مستقیم نیست. به عنوان مثال حرکت ارتعاشی اسپرم در جای خود حرکت غیر پیش رونده محسوب می شود. اما حرکت زیگزاگی و رو به جلوی اسپرم حرکت پیش رونده به شمار می آید.

برای اینکه اسپرم بتواند شنا کند و خود را به دستگاه تولید مثل مادر برساند باید حرکت پیش رونده داشته باشد. تحرک کل، به درصد اسپرم های دارای حرکت شامل حرکات غیرپیش رونده اطلاق می شود.

لطفا مقاله خرنوب و بی‌تحرکی اسپرم را مطالعه نمایید.

تحرک اسپرم چقدر باید باشد؟ چه تعداد از اسپرم ها باید به درستی شنا کنند؟

در آقایان برخوردار از باروری طبیعی، یک انزال منی حاوی بیش از 39 میلیون اسپرم است. با این وجود همه اسپرم ها کاملاً سالم نیستند.هنگامی که صحبت از تحرک اسپرم به میان می آید، در یک نمونه انزال نرمال حداقل 40 درصد اسپرم ها باید دارای حرکت یا به عبارتی متحرک باشند، با احتساب حرکت های غیر پیش رونده، وجود حداقل 32 درصد اسپرم دارای حرکت پیش رونده لازم است.

تشخیص کم تحرکی اسپرم معمولاً بر اساس درصد اسپرم های متحرک انجام می شود اما تحقیقات نشان داده اند تعداد اسپرم های متحرک معیار بهتری برای تصمیم گیری است.

وجود بیش از 20 میلیون اسپرم متحرک، طبیعی و کمتر از 5 میلیون ضعیف به شمار می آید. كمتر از يك ميليون اسپرم متحرك نشان دهنده تحرک بسیار ضعيف است.

 

niniplus.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.