برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم

برای جلوگیری از ریزش مو چه قرصی بخوریم,شامپو برای جلوگیری از ریزش مو,بهترین قرص آهن برای ریزش مو,بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو,برای جلوگیری از ریزش مو چه باید کرد,برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم نی نی سایت,معجونی برای جلوگیری از ریزش مو,راه های جلوگیری از ریزش مو در نوجوانان,

دلایل بسیاری برای ریزش مو و ضعیف شدن تارهای مو وجود دارد که اصلی ترین آنها شامل شرایط آب و هوایی، افزایش سن، استرس و اضطراب بالا، مصرف زیاد دخانیات، نداشتن تغذیه مناسب و سالم، تغییرات و نامنظمی‌های هورمونی، وراثت، استفاده بیش از اندازه از داروهای شیمیایی و ده‌ها دلیل که حتما شمایی که از این مشکل رنج می‌برید از آنها با خبر هستید.

هر انسان بالغ به طور میانگین ۱۰۰هزار تا ۱۵۰ هزار تار مو روی سرش دارد که ریزش روزانه ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو که در حین شستشو و شانه زدن اتفاق می‌افتد، طبیعی است.  اما زمانی که ریزش مو بیش از این تعداد تار مو باشد دیگر باید به فکر راهی درست برای درمان سریع ریزش مو بود. انواع روش‌های درمان خانگی ریزش مو را در این مقاله بخوانید.

۳۴ درمان خانگی ریزش مو

۱. درمان ریزش مو با پیاز

پیاز سرشار از سولفور است و با افزایش تولید کلاژن، باعث رشد موها می‌شود. استفاده از آب پیاز بر روی پوست سر می‌تواند ریزش مو را تحت کنترل خود بگیرد. از طرفی آب پیاز به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان عمل می‌کند. آب پیاز تراکم آب اکسیژنه روی پوست سر را کم کرده و باعث کاهش ریزش مو می‌شود. این آب به گردش خون کمک کرده، رشد مو را تشدید و باعث ضخیم‌تر شدن مو می‌شود. همچنین پیاز خواص ضد باکتریایی دارد که عفونت‌های پوست سر را درمان کرده و موجب کاهش ریزش موها می شود.

طبق مقاله‌ی منتشر شده در مجله Dermatology، حدود ۷۴ درصد از افرادی که به دلیل ریزش مو تحت درمان با آب پیاز قرار گرفته بودند، به طرز قابل توجهی موهایشان مجددا رشد کرده بود.

کاهش ریزش مو با آب پیاز

درمان خانگی ریزش مو با آب پیاز

مراحل استفاده از آب پیاز برای تقویت موها:

روش اول:

  • پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید.
  • آب پیاز را بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی سر باقی بماند.
  • سپس با یک شامپوی ملایم بشویید و اجازه دهید موهایتان خشک شود.
  • برای دریافت نتایج بهتر، دو روز در هفته از آن استفاده کنید.

روش دوم:

  • یک یا دو پیاز را له کنید و آب آن را بگیرید.
  • دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید.
  •  ترکیب را روی مو مالیده و به مدت یک شب اجازه دهید روی سر بماند.
  • صبح روز بعد مو‌های خود را بشویید.

روش سوم:

  • ۳ قاشق غذاخوری آب پیاز را با ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید.
  • این ماسک ضد ریزش مو باید ۳۰ دقیقه روی موهایتان باقی بماند.
  • مو‌ها را آبکشی و با شامپو بشویید.

۲. درمان ریزش مو با ترکیب پیاز و روغن نارگیل

 مواد لازم:

  • آب پیاز ۱ قاشق غذا خوری
  • روغن نارگیل: ۲ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه ماسک موی پرپشت کننده مو

آب پیاز و روغن نارگیل را به خوبی با هم مخلوط کنید. چند قطره از یک روغن دیگر مثل روغن زیتون به مواد ماسک مو بیافزایید. پوست سر را کاملا با مخلوط روغن و آب پیاز ماساژ دهید و اجازه دهید این ماسک به مدت ۱ الی ۱.۵ ساعت روی پوست سر باقی بماند. بعد از مدت مشخص موها را با آب گرم و شامپو به خوبی بشویید. این ماسک را بیشتر از یکبار در طول هفته استفاده نکنید.

نکته: طب سنتی خواص روغن نارگیل در زیبایی پوست و مو را تایید کرده است و این روغن را به تنهایی هم می توان استفاده کرد؛ نارگیل دارای خاصیت مرطوب کنندگی بالایی بوده و خشکی پوست سر را بر طرف می کند. بهترین حالت استفاده از روغن نارگیل به مدت زمان ۱۰ دقیقه بر ریشه مو است. (می‌توانید بعد از نیم ساعت آن را با جوشانده بندق هندی بشویید.)

این روغن در ترکیب بیشتر لوازم آرایش پوستی استفاده می‌شود و غنی از پروتئین بوده و در روند پیشگیری از ریزش مو اثر مثبتی دارد. روغن نارگیل دارای اسید‌های چرب، کلرید و بتائین است. این سه عنصر به جذب ویتامین ای و ویتامین کا کمک می‌کنند. این همکاری باعث نفوذ مواد معدنی گفته شده به بافت‌های حمایت کننده از مو می‌شود. در‌ نتیجه ترمیم موهای آسیب دیده و موهای رنگ شده بهتر صورت می‌گیرد.

درمان خانگی ریزش مو

۳. حنا برای جلوگیری و درمان ریزش مو

حنا عمدتا به عنوان یک رنگ مو طبیعی با نرم کننده استفاده می‌شود اما خواص موجود در آن برای استحکام ریشه مو بسیار مفید است. حنا کوتیکول‌های مو را درمان می‌کند و در بهبود سلامت ریشه مو موثر بوده و درخشندگی مو‌ها یکی از نتایج استفاده از این گیاه است. همچنین PH پوست سر توسط حنا متعادل شده و در نتیجه از ریزش موی زودرس جلوگیری می‌شود.

اگر حنا را با سایر مواد ترکیب کنید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.

داروی گیاهی، حنا

درمان خانگی ریزش مو با حنا

طرز استفاده از حنا برای درمان ریزش مو

  • ۲۵۰ میلی لیتر روغن خردل را در یک ظرف کوچک بریزید و ۶۰ گرم برگ حنای خشک به آن اضافه کنید.
  • حالا ترکیب را بجوشانید و روغن را از صافی عبور دهید.
  • بعد از خنک شدن، پوست سر خود را با آن ماساژ دهید و باقی مانده را در یک ظرف درب دار نگه دارید.
  • شما می‌توانید از پودر حنا با کشک نیز استفاده کنید.
  • آن را روی پوست سر اعمال کنید و بعد از یک ساعت بشویید.

۴. برگ یا گل ختمی یک درمان خانگی ریزش مو

در طب سنتی هند، بهترین درمان خانگی برای جلوگیری از ریزش مو، برگ یا گل ختمی است. از برگ و گل این گیاه برای پیشگیری از ریزش مو، تقویت رشد مو، درمان موخوره و درمان شوره‌‌ی سر استفاده می‌شود.

روش استفاده:

  • ۱۵-۱۲ عدد گل ختمی را همراه ۲ قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل حرارت دهید.
  • مایع را صاف کنید و روغن روی آن را جمع کنید.
  • یک شب تا صبح، پوست سر و موهای‌تان را آغشته به این معجون کنید و صبح سرتان را بشویید.

برای استفاده از برگ‌های ختمی، تعدادی از آنها را بکوبید تا خمیری به دست آید. آن را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با آب بشویید. این گیاه به صورت خودکار، ریزش مو را کنترل و رشد آن را تقویت می‌کند.

۵.  شنبلیله درمانی برای ریزش موی شدید

قدیمی های طب سنتی هندوستان تاکید خاصی برای استفاده از شنبلیله در درمان فوری ریزش موی سر داشته اند. شنبلیله قدرت عالی برای درمان ریزش مو و تقویت موهای ریخته شده دارد. تخم شنبلیله تاثیر سریع خود را در رویش و رشد مجدد موها ثابت کرده است و این به دلیل داشتن پروتئین و اسید نیکوتین است. (اسید نیکوتینیک و پروتئین موجود در شنبلیله باعث رشد و تقویت مو و همچنین تقویت فولیکول‌های مو می شود. )

روش استفاده:

  • یک فنجان تخم شنبلیله را در آب بخیسانید و اجازه دهید تا صبح روز بعد خیس بخورد.
  • صبح روز بعد تخم شنبیله ها را آسیاب کنید تا خمیری حاصل شود.
  • خمیر تخم شنبلیله را روی موهایتان بمالید و سعی کنید در قسمت ریشه بیشتر اجرا کنید و موهایتان را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید.
  • بعد از ۴۰ دقیقه موها را آبکشی کنید.
  • این دستور درمان طب سنتی ریزش مو را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید تا شاهد تغییری شگفت انگیز شوید.

درمان خانگی ریزش موih

۶. سرکه‌ سیب

سرکه سیب فولیکول‌های مسدود شده مو را باز می‌کند و کمک به رسیدن چربی‌های مفید به این قسمت می‌شود و از جمع شدن باکتری ها جلوگیری می کند؛ بنابراین برای جلوگیری از ریزش مو می‌تواند موثر باشد و موها را نرم می‌کند.

روش استفاده:

سرکه و آب را به یک نسبت مساوی (یک به یک) با هم ترکیب کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست سر و موها اسپری کنید. پوست سر آغشته به آب و سرکه را کمی ماساژ دهید و پس از ۵ دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید.

اگر از بوی سرکه‌ی سیب خوشتان نمی‌آید، مقدار کمی روغن به آن اضافه کنید. برای اینکه از این روش بهترین نتیجه را بگیرید، حداقل دو بار در هفته آن را امتحان کنید.

۷. روغن جوجوبا

هنگامی که پوست سر به مدت طولانی خشک شود، باعث ایجاد شوره و ریزش مو می شود. استفاده از روغن جوجوبا فولیکول‌های مو مو را مرطوب می‌کند و در بهبود ریزش مو نتیجه مطلوبی دارد.

روش استفاده: چندین قطره از این روغن را بر روی سر بریزید و به آرامی پوست سر را ماساژ دهید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه موها را با شامپو آب کشی کنید.

۸. درمان خانگی ریزش مو با آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن آنزیم‌های خاص، باعث شده تا استفاده از آن باعث بهبود ریزش موها شود؛ از طرفی محیطی برای رشد سلول‌های مو فراهم می‌کند. آلوئه ورا چربی پوست سر را نیز از بین می‌برد و می‌تواند در درمان خارش، شوره و التهابات پوست سر هم مفید باشد. همچنین خاصیت قلیایی آلوئه‌ورا سطح pH طبیعی پوست سر را حفظ  کرده و به رشد مو کمک می‌کند.

آلوئه ورا را می‌توان به صورت ژل طبیعی آلوئه ورا یا شامپو آلوئه ورا استفاده کرد.

درمان ریزش مو با آلوئه ورا

درمان خانگی ریزش مو با آلوئه ورا

 نسخه اول درمان ریزش مو با آلوئه ورا:

  • برگ الوئه ورا را برش بزنید،
  • لایه‌ی بالایی برگ را جدا کرده و  ژل آلوئه‌ورا را جدا کنید.
  • ژل را در مخلوط کن بریزید تا یکدست شود،
  • ژل آلوئه ورا را روی موهایتان بمالید و اجازه دهید ساعتی روی موهایتان بماند.
  • سپس مو‌ها را با آب ولرم بشویید.
  • این روش را هفته از ۴ مرتبه در هفته تکرار کنید.

نسخه دوم درمان ریزش مو با آلوئه ورا: به پیشنهاد پزشکان سنتی هندوستان خوردن ۱ قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا در ناشتا موجب درمان سریع ریزش مو و نیز رشد آنها می‌شود.

۹. ریشه شیرین بیان

در گذشته، هندی‌ها از ریشه شیرین بیان برای درمان طاسی مو استفاده می‌کردند. این گیاه به دلیل خواص نرم کنندگی که دارد، برای درمان خشکی، شوره‌ مو، ریزش شدید مو‌ها و نیز تسکین التهاب پوست سر مفید است. ریشه شیرین بیان باعث کاهش خشکی و تحریک پوست سر می‌شود.

از طرفی دیگر باعث باز شدن منافذ پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود که عامل مهمی در ریزش مو می‌باشد. برای نتیجه‌ی بهتر از چای شیرین بیان و یا در هر هفته مقداری ریشه شیرین بیان به پوست سر بزنید.

نسخه طب سنتی درمان ریزش موی سر با ریشه شیرین بیان

  • ۱ قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را داخل یک فنجان شیر بریزید.
  • سپس یک چهارم  قاشق چایخوری زعفران به آن اضافه کنید.
  • خمیر به دست آمده را شب روی موهایتان قرار داده و اجازه دهید تا صبح روی موهایتان بماند.
  • صبح مو‌ها را بشویید و کاملا آبکشی کنید.
  • این روش درمان ریزش مو را ۲ بار در هفته انجام دهید تا بعد از ۲ ماه ریزش موهایتان کاملا متوقف شود.
  چگونه موخوره را از بین ببریم

۱۰. روغن رزماری

به دلیل اینکه رزماری خاصیت ضدعفونی بالایی دارد در درمان خشکی و شوره سر بسیار خوب عمل می‌کند و در بهبود ریزش مو نیز موثر است. بهتر است که از روغن رزماری به طور خالص استفاده شود. چرا که رزماری خواص ضد باکتری قوی وآنتی اکسیدانی بالایی دارد و در رشد موها بسیار قوی عمل می‌کند.

۱۱. درمان خانگی ریزش مو با سیر

سیر همانند پیاز دارای مواد معدنی و ویتامین های فراوانی است و برای بهبود ریزش مو نقش مهمی ایفا می‌کند. بهتر است که از ژل سیر به همراه استروئید در قسمت‌های ریخته شده ی مو استفاده کنید.

روش دوم: ماسک آب پیاز و سیر برای تقویت پیاز مو

  • نصف یک پیاز قرمز متوسط را خرد کرده و با چهار حبه سیر مخلوط کنید، سپس آنها را با دو لیوان آب و دو قاشق غذاخوری دارچین ۱۵ دقیقه بجوشانید.
  • پس از جوشاندن ۴ روز به همان صورت در جایی بگذارید بماند
  • سپس محلول را صاف کرده و داخل شامپو بریزید و هر بار سر خود را با آن شست‌وشو دهید.

۱۲. فلفل هندی

تحریک گردش خون به وسیله فلفل هندی در پوست سر بیسار موثر است و این به دلیل کپسایسین موجود در فلفل می‌باشد. شیوه تهیه ماسک سر را پیدا کنید و کمی فلفل هندی به آن اضافه کنید.

درمان ریزش مو با فلفل هندی

۱۳. روغن گلرنگ

این روغن شوره سر را از بین برده و باعث تقویت فولیکول‌های خشک ‌شده می‌شود و در درمان ریزش مو بسیار خوب عمل می‌کند. چندین قطره از این روغن را بر روی پوست سر ماساژ دهید.

۱۴. تخم مرغ

تخم مرغ مانند روغن نارگیل، به دلیل داشتن پروتئین بالا در بهبود ریزش مو بسیار قوی عمل می‌کند. زیرا حدود هفتاد درصد مو از کراتین پروتئین تشکیل شده است. بنابراین نقش مهمی در تقویت و افزایش ضخامت مو‌ ایفا می‌کند. تخم مرغ برای ساخت پروتئین، افزایش رشد مو‌های جدید و کمک به پرپشت شدن آن‌ها تمام پتانسیل غذایی لازم را دارد.

یک تخم مرغ را یا یک قاشق روغن زیتون ترکیب کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی سر بگذارید. توجه کنید که قبل از استفاده از این ماسک موها را یک مرتبه با شامپو بشورید. بعد از گذشت این زمان موها را آب کشی کنید.

  • برای خلاص شدن از بوی تخم مرغ، مو‌ها را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  • برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، این درمان را ۳ تا ۴ بار در هفته انجام دهید.

کاهش ریزش مو با تخم مرغ

درمان خانگی ریزش مو با تخم مرغ

۱۵. ترکیب روغن نارگیل، عسل و لیمو

  • نصف قاشق غذا خوری روغن نارگیل، نصف قاشق چای خوری عسل و یک لیموی نصفه را آماده کنید.
  • همه را مخلوط کرده و به آرامی روی مو‌های خود ماساژ دهید.
  • از یک کلاه دوش برای پوشاندن مو‌ها استفاده کنید و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید.
  • در نهایت مو‌های خود را با آب ولرم بشویید.
  • اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید با اضافه کردن ۲ تا ۳ قطره روغن نارگیل به شامپوی خود، به بهبود شرایط مو‌های آسیب دیده کمک کنید.

۱۶. ترکیب روغن نارگیل، زرده تخم مرغ و آب

زرده تخم مرغ حاوی مقادیر زیاد پروتئین، ویتامین‌های آ، دِ،‌ ای و اسید‌های چرب است. این مواد رشد مو‌ را تشدید کرده و  از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، روغن نارگیل سبب می‌شود تا موهایتان نرم و مرطوب به نظر برسند. این ترکیب با خاکستری شدن مو‌ها مبارزه کرده و مو‌های شما را سالم، قوی و براق نگه می‌دارد. این درمان برای مو‌های خشک و مو‌های معمولی مناسب است.

درمان ریزش مو

روش استفاده:

  • دو زرده تخم مرغ، دو قاشق چای خوری روغن زیتون و یک کاسه آب را آماده کنید.
  • ابتدا روغن زیتون و زرده‌های تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا روان شود.
  • به این ترکیب آب اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  • سر و مو‌های خود را به نرمی با ترکیبات به دست آمده ماساژ دهید.
  • از یک حوله یا کلاه دوش، برای پوشاندن سر خود استفاده کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید.
  • مو‌ها را با آب بشویید. در صورتی که بوی تخم مرغ‌ها را دوست ندارید، می‌توانید از یک شامپوی سبک (بدون نرم‌کننده) استفاده کنید.
  • پس از اولین استفاده از این ماسک، تفاوت را مشاهده خواهید کرد. پس باید ۱ یا ۲ بار در ماه از این درمان استفاده کنید.

۱۷. سفیده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل

بر خلاف پوست‌های خشک یا پوست‌های معمولی، افرادی که پوست چرب دارند، با مشکلاتی نظیر آکنه روی پوست سر (مخصوصا در نواحی نزدیک به پیشانی) مواجه هستند. این اتفاق به دلیل بسته بودن منافذ پوست رخ می‌دهد. در چنین وضعیتی عسل به از بین بردن باکتری، کاهش آکنه، افزایش تمیزی مو و پوست سر کمک می‌کند. از سوی دیگر، سفیده تخم مرغ مسئولیت از بین بردن چربی‌های زائد را برعهده دارد. این ترکیب کمک می‌کند تا رشد مو قوی‌تر شده و شکنندگی آن کاهش یابد.

کاهش ریزش مو با سفیده تخم مرغ، روغن زیتون و عسل

روش استفاده:

  • مواد زیر را آماده کنید: ۲ سفیده تخم مرغ، یک قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری روغن زیتون (بسته به طول موها، می‌توانید برای اطمینان از کافی بودن مواد، آن‌ها را دو برابر کنید).
  • تمامی مواد را در یک کاسه به خوبی مخلوط کنید.
  • مخلوط را روی مو‌های خود بمالید. روی آن را با یک حوله یا کلاه دوش بپوشانید و  ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید.
  • مو‌ها را با آب سرد بشویید.
  •  از این درمان ۱ یا ۲ بار در ماه استفاده کرده و شاهد تاثیر چشمگیر آن باشید.

۱۸. آووکادو

آووکادو باعث حفظ رطوبت و تغذیه مو می‌‌شود. آووکادو یک منبع غنی از ویتامین E است که سلامت مو و تمام پوست سر را بهبود می‌بخشد. در اولین درمان، آووکادو و موز را برای رسیدن به نتیجه بهتر، ترکیب می‌کنیم. موز  غنی از ویتامین‌های A ،E و C است. این دو میوه با همکاری یکدیگر رشد مو‌های شما را سریع‌تر می‌کنند.

ریزش مو و آووکادو

درمان خانگی ریزش مو با آووکادو

روش اول:

  • یک آووکادو و یک موز را با هم مخلوط کنید
  • به آن یک قاشق غذا‌خوری روغن زیتون اضافه کنید
  • سر خود را با این ترکیب به مدت ۳۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید
  • در نهایت مو‌های خود را بشویید

روش دوم:

  • دو قاشق چای خوری روغن جوانه گندم را با نصف آووکادو ترکیب کنید
  • این ترکیب را روی مو‌های خیس بکار برده و به مدت ۲۰ دقیقه منتظر بمانید
  • ترکیب را از روی مو شسته و سپس دوباره مو‌های خود را بشویید
  • این درمان را هفته‌ای یکبار بکار ببرید و تفاوت را مشاهده کنید

۱۹. آب پرتقال

آب پرتقال یک روش عالی و دلپذیر برای درمان ریزش مو است. ویتامین C موجود در پرتقال یک عامل آنتی‌اکسیدانی است که همراه با رادیکال‌های آزاد (که عامل خشکی و شکاف انتهای مو‌ هستند) مبارزه می‌کند. شکاف انتهای مو با اختلال در رشد مو‌ها و در نتیجه ریزش مو می‌شود؛ بنابراین آب پرتقال رشد مو‌ها را تقویت، آن‌ها پر پشت‌تر کرده و از ایجاد شوره‌ جلوگیری می‌کند.

کاهش ریزش مو با آب پرتقال

روش اول:

  • تمام دانه‌ها را جدا کنید.
  • آب پرتقال‌ها را مخلوط کنید.
  • آب پرتقال را به مو‌های خود بمالید و به مدت ۲۰ دقیقه منتظر بمانید.
  • مو‌های خود را با آب و بدون شامپو بشویید.
  • این روش را هفته‌ای یکبار تکرار کنید؛ مو‌های شما پس از چند ماه پر پشت‌تر خواهد شد.

روش دوم:

  • پرتقال را با سیب مخلوط کنید.
  • مخلوط را روی مو بمالید و ۳۰ دقیقه منتظر باشید.
  • مو‌ها را با آب سرد بشویید.
  • این روش را دوبار در هفته انجام دهید.

۲۰. هلیله سیاه

هلیله سیاه، نوعی گیاه دارویی است که به اکسیر طول عمر معروف است. از روغن هلیله می‌توان برای درمان ریزش مو استفاده کرد. برای این کار می‌توانید مقداری ار روغن هلیله سیاه را روی مو‌های خود بمالید و سپس استحمام کنید.

داروی گیاهی، هلیله سیاه

درمان خانگی ریزش مو با هلیله سیاه

۲۱. گیاه مصطکی

گیاه مصطکی، نوعی درختچه با طبیعت گرم و خشک بوده و برای تقویت مو بسیار مفید است. می‌توانید پودر مصطکی را با گیاه مورد یا حنا مخلوط کرده و روی سر بمالید. علاوه بر این، می‌توانید روغن مصطکی را روی سر مالیده و بعد از چند ساعت سر را با آب بشویید.

۲۲. پوست سبز گردو

پوست گردو یکی از به صرفه ترین روش‌های گیاهی درمان ریزش مو است. پودر آن را با آب مخلوط کنید و روی سر قرار دهید. پوسته سبز گردو را می‌توان همراه حنا یا گیاه مورد نیز استفاده کرد. دقت کنید که پوسته گردو، گاهی اوقات رنگ مشکی به مو می‌دهد.

پوست سبز گردو

۲۳. گیاه مورد

پودر گیاه مورد را به نسبت مساوی داخل روغن کنجد بریزید تا حالت خمیری به دست بیاید. قبل از استحمام می‌تو‌انید این خمیر را چند ساعت روی سر نگه داشته و بعد استحمام کنید. پودر دانه گیاه مورد را می‌توانید با حنا یا روغن آن مخلوط کرده و به پوست سرتان بمالید.

۲۴. ترکیب حنا، مورد و سدر

 ترکیب حنا، مورد و سدر می‌تواند ریشه مو را محکم می‌کند. برای اینکه حنا به سر رنگ ندهد بهتر است ۵۰ گرم حنا را با ۱۵۰ گرم سدر و ۱۵۰ گرم مورد ترکیب کنید. این سه گیاه خاصیت ضدالتهابی داشته و به کسانی که پوست سرشان ملتهب است کمک می‌کنند.

۲۵. ترکیب عسل و روغن زیتون

قندی که در عسل وجود دارد آب مو را نگه داشته و باعث حفظ رطوبت مو می‌شود. شما می‌توانید قبل از استحمام مقداری عسل را با روغن زیتون یا روغن بادام تلخ مخلوط کرده و نیم‌ساعت روی مو‌ها بمالید.

درمان ریزش مو در طب سنتی، طاسی، رویش مجدد مو، داروی گیاهی

۲۶. روغن خراطین

برای استفاده از خواص روغن خراطین برای تقویت و افزایش رشد موها، بعد از حمام چند قطره از روغن را کف سر زده و با نوک انگشتان خود ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست سر شود. بعد از ۱۲ ساعت می‌توانید سرتان را بشوئید.

۲۷. انگور هندی

انگور هندی سرشار از ویتامین C است و به خوبی می‌تواند ریزش مو را متوقف کند. انگور به حفظ سلامت پوست سر و همچنین تقویت رشد مو کمک می‌کند.

  چگونه موخوره را از بین ببریم

روش استفاده:

  • هسته‌ی چند حبه انگور هندی را جدا کنید و دور بیندازید و گوشت آنها را بکوبید.
  • با خمیر به دست آمده به همراه چند قطره آبلیموی تازه، پوست سر را ماساژ دهید و اجازه دهید یک ساعت روی موهای‌تان بماند.
  • سپس با آب شستشو دهید.

۲۸. جوشانده چای

جوشانده‌ی چای در کنترل هر گونه عفونت روی پوست سر موثر است و برای درمان ریزش مو و تقویت مو استفاده می‌شود.

روش استفاده:

  • سه قاشق چای را در یک فنجان آب جوش بریزید تا یک چای غلیظ دم آید.
  • پس از جدا کردن تفاله ها یعد ک لیموترش تازه در چای بچکانید.
  • ابتدا موهای خود را با شامپو شسته سپس موهای خود را با این چای شستشو دهید
  • از این کار، از شامپو استفاده نکنید.

این جوشانده‌ی چای برای جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است.

ریزش موهای خود را با روش های موثر درمان کنید

۲۹. تخم‌مرغ و آب سیب‌زمینی، ماسک تقویت کننده مو

آب سه عدد سیب‌زمینی متوسط را گرفته و یک عدد تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری عسل را با آن مخلوط کنید و روی موها بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه موهای خود را بشویید.

۳۰. ماسک جو و شیر برای درمان ریزش مو

ریشه شیرین‌بیان یک قاشق غذاخوری آرد جو را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام و یک قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و آن را روی سر بمالید. بعد از دو دقیقه با آب و شامپو بشویید.

نکته: روغن بادام خالص گران است اما برای پوست سر خیلی مغذی است و از بهترین روش های درمان ریزش مو در طب سنتی است. بنابراین می توانید این روغن را نیز به تنهایی روی سر ماساژ داده و سپس بشویید. به یاد داشته باشید برای رویش مجدد مو، یکی از بهترین راههای آزموده شده، ماساژ مداوم کف سر است.

۳۱. ماسک تخم مرغ و ماست برای کاهش ریزش مو و خشکی پوست سر

یک عدد تخم‌مرغ را با دو قاشق غذاخوری ماست ساده مخلوط کنید سپس یک قاشق غذاخوری روغن خردل و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و خوب بهم بزنید. حال آن را روی موها بمالید. بعد از ۳۰ دقیقه سر خود را با آب بشویید.

۳۲. شستشوی موها با برگ تازه زیتون تلخ

  • یک مشت برگ تازه زیتون تلخ را در یک لیتر آب بجوشانید و آن را به مدت ۴ تا ۵ دقیقه به هم بزنید و بگذارید سرد شود.
  • سپس آن را صاف کنید و همراه با جوشانده بندق هندی بعد از شستن مو به عنوان آبکشی به کار ببرید.

این کار برای درمان ریزش مو در طب سنتی و نیز درمان شوره و کم پشتی موثر است. همچنین چنانچه هرگونه شپشی وجود داشته باشد، آن را از بین خواهد برد.

درمان ریزش مو

۳۳. مالیدن برگ درخت کاری و روغن نارگیل به موها

یک مشت برگ درخت کاری که درشت درشت خرد شده است را در یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل داغ، سرخ کنید تا سوخته شود. بگذارید سرد شود و بعد آن را آسیاب کنید و روی پوست سر قرار دهید. یک ساعت آن را به حال خود رها کرده و سپس بشویید.

۳۴. حجامت

پسرانی که ریزش مو در خانواده آنها ارثی است و در بین اعضای خانواده و نزدیکانشان (پدر، برادر، عمو و دایی) طاسی وجود دارد، بهتر است از سنین نوجوانی سالی ۱ الی ۲ بار حجامت عام را در بهار انجام دهند تا هیچگاه دچار ریزش مو نشوند و این کار را تا ۲۸ سالگی ادامه دهند.

مردانی که ریزش مو در آنها شروع شده و در حال پیشرفت است باید در اولین فرصت حجامت کنند تا ریزش موی آنها متوقف گردد. سالی دو مرتبه حجامت در بهار تا سن ۲۸ سالگی و یک بار نیز حجامت سر را انجام دهند.

علاوه بر روش های بالا، روش های شیمیایی (درمان دارویی) مانند مصرف قرص اکوفن نیز وجود دارد. لیکن بهتر است ابتدا روش‌های طبیعی را به طور منظم انجام دهیم و در صورت عدم مشاهده نتیجه، روش های شیمیایی را امتحان کنیم.

علت ریزش مو در مردان و زنان

  • ریزش موی ارثی. از دلایل رایج ریزش مو، مسئله ارثی بودن است. اگر طاسی در ژن‌ شما باشد، بعید است بتوانید برای توقف آن کاری انجام دهید. با وجود این، احتمال ریزش موی  ارثی در خانم‌ها دلیل ترکیب ژنتیکی‌شان، بسیار کمتر است.
  • بر اساس طب سنتی ریزش مو در مردان معمولا از شدت حرارت و گرمی است. بر این اساس چنانچه ریزش مو، از حرارت ناشی از خلط دم باشد، موهای وسط سر شروع به ریزش می کند و اگر حرارت ناشی از خلط صفرا باشد، ریزش مو از جلوی سر اتفاق می‌افتد و اگر خلط دم و صفرا با هم باشد، ریزش مو از هر دو طرف سر اتفاق می‌افتد.
  • ریزش مو در زنان عمدتا ناشی از شدت سردی است که باعث خالی شدن بین موها می گردد و در واقع موها کم پشت می‌گردد.

ریزش مو

  • کم کاری غده تیروئید. غده تیروئید مسئولیت سوخت و ساز بدن، ضربان قلب، رشد مو، پوست و ناخن و حالت های روحی انسان را بر عهده دارد.
  •  لوپوس (زخم پوستی). نوعی بیماری است که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می زند و بیشتر زنان دچار این بیماری می شوند.
  • رژیم غذایی نادرست: رژیم های غذایی کم کالری اغلب فاقد مواد مغذی لازم هستند. در نتیجه رشد مو به تعویق افتاده، پیاز مو سست شده و مو حالت آسیب دیده و شکننده به خود می گیرد. امگا۳، اسیدهای چرب، روی و ویتامین آ موجود در مواد غذایی، از ریزش مو جلوگیری می کنند.
  • مثال کمبود آهن: کاهش آهن در بدن باعث کم شدن گلوبول های قرمز می شود. پس استفاده از غذاهای آهن دار بسیار تاثیر گذار است.
  • عوارض جانبی برخی داروها
  •   کیست تخمدان: این بیماری از ۱۱ سالگی ممکن است در خانم ها نمایان شود و باعث بر هم خوردن هورمون ها شود.
  •  سلامت پوست سر: چربی زیاد پوست، شوره سر، سوریاس و بیماری های قارچی باز دلایل ریزش مو هستند.
    برای مثال عفونت‌های قارچی: عفونت هایی مثل درماتوفیتوز (کرم حلقه‌دار) می‌تواند دلیل ریزش مو باشد. برخی از عفونت‌ها را می‌توان به مرور زمان و به شکل طبیعی کنترل کرد، اما نخست باید مشکل را تشخیص داد و سپس بهترین درمان را به موقع  انتخاب کرد تا بتوان جلوی ریزش مو را گرفت.
    یا Telogen effluvium: این بیماری پوسته سر می باشد که بعد از بارداری، جراحی های حساس و استرس زیاد و یا کاهش وزن شدید نمایان می شود.
  • شیمی درمانی
  • استفاده از ابزار و مواد شیمیایی حالت‌دهنده: بسیاری از افراد برای زیبا سازی موها از ابزار حالت‌دهنده و اسپری‌های حاوی مواد استفاده می کنند که  این حرارت و مواد شیمیایی، بافت مو را از بین می‌برد و آن را مستعد آسیب می کند و ممکن است موجب ریزش مو زود هنگام شود. تحت فشار قرار دادن و محکم بستن مو در انواع سبک‌های آرایش مو هم می‌تواند ریشه‌ی مو را تحت تأثیر قرار دهد و سبب ریزش آن شود. پس رسیدگی بیش از حد به موها، حالت دادن، سشوار کشیدن، رنگ کردن، کراتینه کردن و غیره باعث صدمه و شکسته شدن موها می شود.
  • آلودگی هوا

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

  • مصرف غذاهای سرشار از آهن جهت جلوگیری از ریزش مو
  • افزودن بیوتین به رژیم غذایی
  • جوانسازی فولیکول‌های مو با مصرف ویتامین‌‌های ب کمپلکس (B Complex)
  • دریافت کافی اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶
  • پروتئین اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست  و … می باشد و در موادی مانند انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد.
  • کلسیم و منیزیم در گروه شیر و  لبنیات به شکل فراوان وجود دارد و اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند شیر ) باشد، باید به طور روزانه مکمل کلسیم  مصرف کند
  •  ویتامین های گروه B یکی از راه های درمان ریزش مو است که منابع غذایی که در آنها ویتامین های B ، ویتامین  B۶ و بیوتین وجود داشته باشد برای تقویت مو اهمیت خاصی دارند.
  •  آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن، روی و سلنیوم می باشد. آنتی اکسیدان ها  مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.
  • سیلیکا و روی برای رشد مو حیاتی هستند. این عناصر به حفظ سلامت پوست سر و موها کمک می‌کنند. لوبیا، خیار، انبه، کرفس، تخم کدو تنبل، صدف خوراکی و تخم مرغ منابع طبیعی این مواد معدنی هستند، پس این مواد را به طور منظم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

ریزش مو و ۷ روش درمان طبیعی آن در منزل

برای جلوگیری از ریزش مو چکار کنیم؟

  • موهای خود را به صورت کشیده و به مدت طولانی نبندید و هر چند مدت به آنها استراحت بدهید.
  • برای مراقبت از مو بهتر است همیشه پوست سر و موهای خود را تمیز نگه دارید که برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد آن مهم است. پوست سر و موهای کثیف می‌توانند شوره‌ی سر و دیگر مشکلات را به این ناحیه دعوت کنند که این عوامل، قطعا ریزش مو را وخیم‌تر می‌کنند.
  •  ریزش مو اغلب در فصل تابستان به علت  تعریق بیشتر می شود. در این مورد، به کمک یک پارچه نخی، مرتبا عرق سرتان را خشک کنید و حداقل یک بار در روز سرتان را با آب بشویید.

سخن آخر

هم زنان و هم مردان ریزش مو را تجربه می‌کنند. با اینکه ژن‌ها در این مورد، نقش حیاتی دارند، اما دلایل دیگری نیز برای ریزش مو وجود دارند، از جمله، عدم تعادل هورمون‌ها، کم‌کاری غده‌ی تیروئید، کمبود مواد مغذی، استرس، عادات بد غذایی و نارسایی گردش خون در پوست سر.

ریزش مو مشکل بزرگی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. این عارضه تا حد زیادی بر زندگی عاطفی و کار شما تأثیر گذار است. از طرف دیگر، پرداخت هزینه‌های پزشکی درمان ریزش مو از عهده بسیاری از مردم خارج است. اما گیاهان دارویی برای افزایش رشد موی سر می‌توانند موثر باشند اما زمانی که شما با مشکل ریزش شدید موهایتان دست و پنجه نرم می‌کنید اولین مرحله پیدا کردن راهی برای توقف ریزش است؛ با استفاده از این روش های درمان خانگی ریزش مو می‌توانید با ریزش موی خود خداحافظی کنید.

لطفا مقاله راه های طبیعی برای درمان خط اخم بین دو ابرو مطالعه کنید.

یک نظر

  1. سلام. ممنون از سایت و مقاله خوب شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.