دانلود جامع ترین خلاصه جزوه کتاب روانشناسی پرورشی نوین علی اکبر سیف

خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین سیف : کامل ترین و بهترین و باکیفیت ترین خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین در قالب فایل PDF و شامل 21 فصل خلاصه شده در 130 صفحه به صورت تایپ شده تهیه شده است.

تهیه خلاصه از روانشناسی تربیتی

خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین سیف

کتاب «روانشناسي پرورشي نوين» نوشته‌ی دکتر «علي‌اکبر سيف» به توضیح و تبیین روان‌‌شناسی یادگیری و آموزش می‌پردازد. نویسنده در این كتاب مخاطبان را با نظریه‌ها، قوانین اصول روان‌شناسی یادگیری و انگیزش، كسب دانش‌ها و مهارت‌های لازم درباره‌ی اصول و مبانی روان‌شناسی پرورشی آشنا می‌کند. علاوه بر آن چگونگی كسب توانایی استفاده از نظریه‌ها و قوانین یادگیری و انگیزش در طراحی فعالیت‌های آموزشی و نظایر آن نیز در این کتاب ارائه شده است. مفاهیم كلی روان‌شناسی پرورشی، هدف، آمادگی یادگیرندگان، یادگیری و انگیزش، آموزش و ارزشیابی عنوان‌هایی است که در فهرست این کتاب به چشم می‌خورد. کتاب حاضر خلاصه ای 130 صفحه ای از کل کتاب (720 صفحه) می باشد که سایت در اختیار دانشجویان عزیز قرار داده است.

قبل از خرید به فصول ارائه شده دقت کنید تا مطابق با کتاب باشد.

فایل مورد نظر شامل موارد زیر می باشد :

خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش) تالیف علی اکبر سیف می باشدکه به صورت PDF در ۱۳۱ صفحه در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

پاورپوینت کل کتاب شامل تمامی فصل های کتاب و مفاهیم و اصطلاحات در۵۰۰ اسلاید زیبا و قابل ویرایش.

۱۰۰ نمونه سوال تستی با جواب فایل پی دی اف.

مناسب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین علی اکبر سیف

دانلود خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی

این کتاب تالیف دکتر علی اکبر سیف می باشد.؛لازم به ذکر است این کتاب چندسالی است برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تدریس می شود و همچنین از این کتاب بعنوان منبع کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی استفاده می شود .

فهرست فصول کتاب روانشناسی پرورشی نوین دکتر سیف :

فصل 1 : تعریف روانشناسی پرورشی

فصل 2 : پژوهش در روان شناسی پرورشی

فصل 3 : مراحل و هدف های آموزش

فصل 4 : طبقه بندی هدف های آموزشی

فصل 5 : ویژگی های ورودی یادگیرندگان

فصل 6 : نظریه های رشد شناختی

فصل 7 : نظریه های رفتاری یادگیری

فصل 8 : نظریه های شناختی یادگیری

فصل 9 : نظریه چند پردازی یادگیری ( نظام یاد )

فصل 10 : نظریه سازندگی یادگیری

فصل 11 : انگیزش و یادگیری

فصل 12 : روش های آموزش و غیر مستقیم

فصل 13 : آموزش برای یادگیری در حد تسلط

فصل 14 : آموزش به کمک روش های تغییر رفتار

فصل 15 : آموزش برنامه ای و ماشین آموزشی

فصل 16 : آموزش مهارتها و راهبردهای یادگیری و مطالعه

فصل 17 : آموزش مفاهیم و اصول

فصل 18 : آموزش حل مساله و تفکر انتقادی

فصل 19 : آموزش هوش و آفرینندگی

فصل 20 : مفاهیم کلی ارزشیابی

فصل 21 : تهیه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

قسمتی از متن فصل اول :

فصل اول : تعریف روانشناسی پرورشی

روان شناسی پرورشی چنانچه از نام آن پیداست برخاسته از دو نظام مستقل یعنی روانشناسی و پرورش ( آموزش و پرورش ) است. روان شناسی پرورشی شاخه های از علم روان شناسی است که در خدمت پرورش کاران قرار دارد. روان شناسی خود یکی از شاخه های علوم تجربی و علوم تجربی نیز یکی از دانشها یا معرفت های بشری است. ویژگی مهم علوم تجربی این است که یافته های آن از راه مشاهده تجربی به دست می‌آید.

در علوم تجربی مشاهده به دو شکل عمده مشاهده طبیعی و مشاهده کنترل شده صورت میگیرد. منظور از مشاهده طبیعی دقت کردن در امور هستی بدون دخل و تصرف در آنهاست. مشاهده کنترل شده به آن نوع مشاهده گفته میشود که دانشمند ابتدا در موقعیت های مورد نظر خود تغییراتی ایجاد مینماید و آن گاه به مشاهده نتایج حاصل میپردازد. روان شناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای شناختی و ذهنی زیربنای رفتار است.

تعریف پرورش

پرورش عبارت است از جریانی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد جسمی و شناختی ، روانی ، اجتماعی یا به طور کلی رشد شخصیت پرورش یابندگان در جهت هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا کردن استعدادهای آنها است.

پرورش و کارآموزی

هدف کارآموزی، بر خلاف پرورش ، شکوفا ساختن استعدادهای همه جانبه افراد یا رشد شخصیت آنان نیست . بلکه منظور آن دادن فنون و مهارتهای مورد نیاز به کارآموزان برای انجام شغل یا حرفهای معین است بنابراین کار آموزش را باید بخش کوچکی از پرورش دانست که هدف آن تربیت افراد پذیرفتن مشاغل و تخصص های گوناگون است.

تفاوت های بین نهادهای پرورش و دوره های کارآموزی :

1- پرورش فرآیندی است گسترده و دراز مدت با هدفهای کلی و جامع ، در حالی که کارآموزی فعالیتی است محدود و مشخص با هدفهای دقیق که معمولاً در مدت زمانی نسبتاً کوتاه انجام میگیرد.

2- پرورش غالباً وظیفه نهادهای رسمی و دولتی است در حالی که دوره های کارآموزی را بیشتر مؤسسات صنعتی و خدماتی خصوصی و گاه دولتی برای تأمین نیروی انسانی متخصص خود تأسیس و اداره میکند.

روانشناسی تربیتی

3- دوره‌های پرورشی عموماً بسیار کلی و جامع و مستمر هستند ، اما هدفهای کارآموزی معمولاً محدود ، مشخص و مقطعی هستند.

4- در نظام های پرورشی ، پرورش یابندگان آزادند تا با بهره گیری از امکانات گوناگون نهادهای پرورشی مانند معلمان ، دروس مختلف و … و با توجه به علائق و استعدادهای متنوع خود، مسیرهای دلخواه را برگزینند. اما در دوره های کارآموزی ، کارآموزان موظفند به رغم علاقه‌ها و استعداد های مختلف خود به سوی هدفهای واحدی که در برنامه آن دوره‌ها در نظر گرفته شده‌اند پیش بروند.

تعریف آموزش :

منظور از آموزش فعالیتی است که در خدمت پرورش و کارآموزی قرار دارد . آموزش به فعالیتهایی گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی آموزگار یا معلم طرح ریزی میشود و بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان مییابد . بنا به تعریف دیگری آموزش هرگونه فعالیت یا تدبیر از پیش طرح ریزی شده‌ای است که هدف آن آسان کردن یادگیری در یادگیرندگان میباشد.

تعریف یادگیری :

یادگیری به فرآیند ایجاد تغییر نسبتاً پایدار » : معروفترین تعریف برای یادگیری ، تعریف کیمبل 1 است . وی میگوید در رفتار یا توان رفتاری گفته میشود که حاصل تجربه است و نمی‌توان آن را به حالتهای مترقی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری ، خستگی ، یا داروها پدید میآید نسبت داد . باید توجه داشت که گرچه هر نوع یادگیری به تغییر می انجامد ، اما هر نوع تغییری یادگیری به حساب نمی‌آید.

تفاوت یادگیری و رفتار :

یادگیری نوعی توانایی است که در فرد ایجاد میشود و تنها از طریق مراجعه به رفتار آشکار فرد میتوان از آن اطلاع حاصل کرد . رفتار به اعمال و حرکات مختلف درونی و بیرونی فرد گفته میشود که به دو دسته رفتارهای آشکار 2 و نهان 3 تقسیم میگردد. رفتار آشکار به اعمالی که مستقیماً قابل مشاهده‌اند گفته میشود مانند صحبت کردن ، نوشتن و از این قبیل رفتار نهان به اعمال درونی فرد که به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند گفته میشود مانند ، تفکر ، تخیل و مانند اینها .

نکات مهم : پس از پرداخت وجه لینک دانلود به شما نمایش داده میشود و برای اطمینان بیشتر یک لینک دانلود دیگر به ایمیل شما ارسال میگردد.

نکته: پیشنهاد می کنیم مطلب “خلاصه کتاب نوروسایکولوژی معظمی” را در سایت بخوانید .

 

تعداد صفحات: 130

نوع فایل:  پی دی اف – پاورپوینت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.