هل سیاه در چه غذاهایی استفاده میشود

هل سیاه از نظر علمی Amomum subulatum نام دارد و متعلق به خانواده Zingiberaceae (زنجبیل) است.

هل سیاه در چه غذاهایی مصرف میشود؟

چندین گونه از جنس Amomum در سراسر منطقه کوهستانی از هیمالیا تا جنوب چین توزیع می شود. مناطق اصلی تولید نپال شرقی ، گواتمالا ، ویتنام ، هند و بوتان است. بیش از 50 درصد هل سیاه جهان در هند برداشت می شود.

هل سیاه در چه غذاهایی استفاده میشود

یک گونه آفریقایی بنام آفراموم وجود دارد که در ماداگاسکار ، سومالی و کامرون یافت می شود و شکل تند دیگری در غرب آفریقا به نام دانه های بهشت وجود دارد که طعم مشابهی دارد و به صورت پراکنده در بازار غربی دیده می شود.

هل سیاه بصورت سنتی بر روی آتش در فضای باز خشک می شود و عطر و طعم دودی مشخصی دارد. غلاف های هل سیاه بسیار معطر هستند اما عطر آن به اندازه هل سبز نیست . در ترکیبات ادویه ، اکثرا اگر ترکیبی خواستار هل سبز باشد ، از هل سیاه استفاده نمی شود. این دو نوع هل ( سبز و سیاه ) دارای طعم بسیار متفاوتی هستند. برخلاف هل سبز ، از نوع سیاه این ادویه به ندرت در غذاهای شیرین استفاده می شود. هل سیاه در گروه ادویه های “گرم ” قرار دارد همانند همراه فلفل سیاه ، میخک و چیلی .

هل سیاه در ابتدا، به عنوان یک جایگزین ضعیف برای هل سبز دیده شد، اما اخیراً (در دو یا سه هزار سال گذشته، که اخیر بیشتر برای استفاده بعنوان ادویه است) برای طعم خوب خودش ارزشمند شده‌ است. هل پس از زعفران و وانیل سومین ادویه گران قیمت در جهان میباشد .

  آشنایی با خواص و مضرات هل سیاه

هل سیاه یک عنصر اساسی در مخلوط ادویه معروف گرام ماسالا هند و چندین ادویه ترکیبی دیگر است . این ماده بیشتر در غذاهای خوش طعم اعم از کاری ، بریانی و غذاهای دارای حبوبات ، در آشپزی هندی استفاده می شود. بیشتر از آن به طور کامل استفاده می شود و تقریباً همیشه در روغن کمی سرخ می شود تا باعث آزاد شدن کامل طعم و عطر آن شود.

هل سیاه یکی از دانه‌های بسیار مقوی است که استفاده از آن در فرهنگ‌های زیادی رایج می‌باشد. مطالعه کتاب‌های طب آیورودا نشان می‌دهد هندی‌ها برای قرن‌ها از هل سیاه در درمان بیماری‌ها کمک می‌گرفته‌اند چرا که این دانه‌ها دارای آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی می‌باشند. تحقیقاتی که توسط موسسه پژوهشی American Studies انجام شده، حکایت از این دارد که هل سیاه سرشار از ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی همچون ترپینئول، ترپنین، فورمیک اسید و استیک اسید می‌باشد. به همین دلیل است که هل سیاه نقش بسیار پررنگی در ساخت داروها دارد.

لطفا مقاله مصرف هل باد یا هل سیاه مطالعه نمایید.

یکی دیگر از خواصی که به این دانه‌ها نسبت می‌دهند تقویت سلامت دستگاه گوارش می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات ارگانیک موجود در هل سیاه می‌توانند ترشح هورمون‌های گوارشی را افزایش دهند. این موضوع باعث می‌شود تا عمل هضم راحت‌تر صورت بگیرد و احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی رایجی مانند یبوست، نفخ، گرفتگی معده و اسهال تا حد زیادی کاهش پیدا کند. اگر می‌خواهید سلامت دستگاه گوارش خود را تضمین کنید، بعد از غذا چند دانه هل سیاه بجوید با در غذایتان از هل سیاه بعنوان طعم دهنده استفاده کنید .

  طریقه مصرف هل سیاه چیست

 

منبع: maharajeh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.