خواص خارشتر برای کلیه

نحوه مصرف عرق خارشتر برای سنگ کلیه,عرق خارشتر برای عفونت,عرق خارشتر برای چی خوبه,خواص عرق خارشتر برای کبد,عرق خارخاسک و خارشتر برای سنگ کلیه,بهترین گزینه برای دفع سنگ کلیه,عرق خارشتر و فشار خون,طریقه مصرف عرق خارشتر برای لاغری,

خارشُتُر یا ( آدور ) گیاهی است پایا از خانواده باقلائیان یا از زیرخانواده باقالی‌ها  و یکی از بنشن‌ها به‌شمار می‌رود. نام دیگر آن علف ترنجبین است. میوه این خانواده ناشکوفا است. بوته‌های آن نیمه درختچه‌ای و نیمه‌چوبی است که تا ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. ساقه‌های آن سبزرنگ با خارهای تیز نوک‌زرد است. کاسبرگ آن بدون کرک، زنگ ‌مانند و با پنج دندانه مثلثی کوتاه نوک تیز است. این گیاه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و به آب کمی نیاز دارد.

خواص خارشتر برای کلیه

ریشه‌های خارشتر گاه تا ژرفای ۵ تا ۷ متر هم می‌رسد. میوه آن را ترنجبین (تَراَنگَبین) می‌نامند که به معنی عسل‌تر است. این گیاه در شوره‌زارهای ایران، عربستان، صحرای سینا، سوریه و هند و پاکستان تا ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا می‌روید. نام‌های دیگر فارسی خارشتر عبارت است از: خاراشتر، خاربز و علف ترنجبین ،خار اشتری جوآنا، زنجبیل کوچه، اشتر غار، شوکه مبارکه، که در گناباد به آن خرنگبین (خارانگبین) می‌گویند.

نام عربی این گیاه، الحاج است که نام علمی گیاه، نیز از همین واژه گرفته شده است. واژه نیز به زبان لاتین، به معنی شتر است. جالب است بدانیم هرچند خارشتر، مورد تعلیف شتر و بز قرار می‌گیرد و زنبور عسل نیز به گل‌های آن علاقه دارد، اما تنها در بعضی زیست ‌بوم‌های خاص و در صورت وجود و فعالیت حشره‌ای خاص می‌تواند ترنجبین تولید کند. در مورد طبع این گیاه تناقض‌های بسیاری وجود دارد اما باید بدانید که طبع عرق خارشتر گرم و بسیار خشک است.

خواص خارشتر

۱. خواص خارشتر برای استرس

خارشتر گیاهی است آرامبخش و برطرف کننده استرس و اضطراب که معمولا برای افرادی که از مشکلات روحی و ضعف اعصاب رنج می برند، دم نوش آن مفید واقع می‌شود و حتی برای درمان بی‌خوابی نیز می‌توان از ان استفاده کرد.

  روغن آرگان برای مو

۲. خارشتر تقویت سیستم دفاعی بدن

مواد موجود در ریشه خارشتر می‌تواند در تقویت سیستم دفاعی بدن موثر واقع شود و لذا گزینه مناسبی برای درمان و مهار بیماری ایدز به شمار می‌رود.

۳. ادرارآور

از خواص خارشتر معرق بودن آن است و لذا از جوشانده خارشتر به عنوان مدر و مسهل بهره می‌برند. عرق خارشتر باعث خروج اسید اوریک از بدن می‌گردد.

۴. جلوگیری کننده از اضافه وزن و چاقی

عرق خارشتر چربی‌سوز است که مصرف آن با کمی تحرک می‌تواند از چاقی جلوگیری کند.

۵. خواص خارشتر برای کبد چرب

کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می‌تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد. البته توجه داشته باشید کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

۶. خواص خارشتر برای عفونت

مصرف این گیاه از بروز عفونت و انگل به سیستم بدنی انسان جلوگیری می‌کند.

۷. خارشتر برطرف کننده سنگ کلیه

موجب رفع رسوبات کلیه و جلوگیری از سنگ می‌شود. برای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضدعفونی کننده کلیه می‌باشد، به صورت دمکرده یا از عرق آن استفاده شود.

۹. درمان بیماری صرع

برای درمان بیماری صرع و بی‌خوابی که ناشی از ضعف اعصاب می‌باشد، مفید است.

نحوه مصرف عرق خارشتر برای سنگ کلیه

سایر فواید خارشتر

۱۰. برای درمان اسهال مفید است.

۱۱. برای تقویت دستگاه هاضمه و معده از دم کرده خارشتر یا عرق آن استفاده می‌شود.

۱۲. برای تصفیه کردن خون از عرق خارشتر و یا دم کرده گیاه خارشتر می‌توان استفاده کرد.

۱۳. درمان روماتیسم (مالیدن روغن برگ‌های خارشتر)

۱۴. التیام دهنده و ترمیم کننده جراحات و زخم‌ها (استفاده از خاکستر خارشتر)

۱۵. ضد سیاه سرفه، تب و لرز

۱۶. التیام دهنده بواسیر و زخم‌های مقعدی (استفاده از ضماد گیاه خارشتر)

۱۷.مصرف نوشیدنی‌های گازدار و آب میوه‌‌های غیرطبیعی حاوی بی‌‌کربنات بسیار مضر است که خارشتر این ترکیب را خنثی و از تشکیل رسوبات جلوگیری می‌کند.

  رژیم غذایی برای ورم معده

چه رابطه‌ای میان عرق خارشتر و سنگ کلیه وجود دارد؟

یکی از مهمترین خواص عرق خارشتر برای از بین بردن سنگ کلیه می‌باشد. به طور کلی سنگ کلیه نتیجه رسوب بیش از حد کلسیم در روده است، سنگ کلیه چهار نوع دارد که عبارتند از: کلسیمی، اوریکی، عفونی و سیستئینی که راه درمان هر کدام با دیگری کمی تفاوت دارد. مصرف عرق خارشتر باعث دفع سنگ کلیه و مجاری ادراری با منشا اگزالات کلسیم است. همچنین از خواص عرق خارشتر ضداسپاسم کلیه، ضد قولنج‌های کلیوی و ضد عفونت کلیوی است .

برای دفع سنگ کلیه با عرق خارشتر  بهتر است بدانید که اگر گرم مزاج هستید باید مقدار مساوی از عرق خارشتر، عرق خارخسک یا عرق کاسنی و عرق بابونه ( یک استکان از هر کدام ) را با هم مخلوط کرده و روزی دو تا سه فنجان و به مدت یک تا دو ماه از آن بنوشید.

این مکانیزم برای افراد سرد مزاج کمی متفاوت است به گونه‌ای که برای افراد با مزاج سرد، باید مقدار مساوی از عرق خارشتر، عرق بابونه و عرق بادرنجبویه یا اسطوخدوس را با هم مخلوط کرد و روزی دو تا سه فنجان و به مدت یک تا دو ماه از این عرق گیاهی مصرف شود.

به طور کلی با مصرف روزی ۲ لیوان عرق خارشتر برای افراد مستعد سنگ کلیه می‌توانید با رفع رسوبات سنگی از سنگ کلیه پیشگیری کنید.

لطفا مقاله میزان مصرف عرق خارشتر برای سنگ کلیه مطالعه نمایید.

هنگام و مقدار مصرف

بهترین موقع برای بهره‌گیری از خواص درمانی ترنجبین، خوردن آن به‌صورت ناشتا در صبح‌ها می‌باشد و مقدار خوراک آن نیز بسته به سن بیمار، از ۱۰ تا ۳۵ گرم می‌باشد.

احتیاط

بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون‌ ادراری و آبله نباید از ترنجبین استفاده کنند. ترنجبین، مضرطحال است و برای اشخاص گرم‌مزاج، مناسب نیست.

 

منبع: darmangaran.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.